دوئل فورد فوکوس و سیتروئن C4

امروز هم با قسمت دیگری از دور ششم سری رقابت‌های خودرویی پدال همراه شما عزیزان هستیم؛ اما پیش از پرداختن به دوئل امروز باید توضیحاتی را ارائه کنیم. در هنگام آغاز رقابت‌ها و گروه‌بندی‌های ابتدایی، گروهی بنام هاچ‌بک‌های داغ را تعیین کردیم که شامل هاچ‌بک‌های کامپکت یا سگمنت C اسپرت می‌شد؛ بنابراین هاچ‌بک‌هایی از این سگمنت که نسخه اسپرت نداشتند از شرکت در رقابت‌ها محروم شدند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم یک گروه کلی برای هاچ‌بک‌های سگمنت C تأسیس کنیم که خود شامل سه زیرگروه هاچ‌بک‌های معمولی، هاچ‌بک‌های لوکس و هاچ‌بک‌های اسپرت می‌شود. بخش هاچ‌بک‌های اسپرت تغییری نداشته و شامل همان شرکت‌کنندگان سابق می‌شود که بیشتر دوئل‌های آن برگزار شده و تنها یک دوئل از آن باقیمانده است. این دوئل بین رنو مگان RS و اشکودا اکتاویا RS است که برای برگزاری آن باید تا زمان اعلام قیمت و مشخصات کامل مگان RS صبر کنیم؛ بنابراین فعلاً به برگزاری دوئل‌های دو بخش دیگر می‌پردازیم. امروز دور جدید دوئل‌های گروه هاچ‌بک‌های سگمنت C را با زیرگروه هاچ‌بک‌های معمولی آغاز می‌کنیم. البته تعدادی از خودروهای این کلاس در دو نسخهٔ هاچ‌بک و سدان تولید می‌شوند؛ بنابراین نسخۀ هاچ‌بک خودروهایی مانند مزدا 6 یا سوبارو ایمپرزا در بین شرکت‌کنندگان گروه هاچ‌بک‌های کامپکت حضور ندارند چراکه نسخهٔ سدان آن‌ها در گروه سدان‌های کامپکت شرکت داده شده‌اند. با این مقدمه اولین دوئل زیرگروه هاچ‌بک‌های کامپکت یا سگمنت C را بین فورد فوکوس و سیتروئن C4 آغاز می‌کنیم. در جداول زیر هم می‌توانید شرکت‌کنندگان و دوئل‌های سه زیرگروه مذکور را مشاهده کنید.

زیرگروه هاچ‌بک‌های کامپکت

فورد فوکوس

سیتروئن C4

سئات لئون

هیوندای i30

؟

؟

ام‌جی 5

کیا سید

نیسان پولسار

پژو 308

؟

؟

اوپل آسترا

تویوتا آیوریس

مینی کلاب‌من

فولکس‌واگن گلف

؟

؟

 

زیرگروه هاچ‌بک‌های کامپکت اسپرت

آئودی RS3

سئات لئون کوپرا

مرسدس بنز A45 AMG

فورد فوکوس RS

آئودی RS3

مرسدس بنز A45 AMG

فولکس‌واگن گلف R

پژو 308 GTI

سوبارو WRX STI

هوندا سیویک تایپ R

فولکس‌واگن گلف R

هوندا سیویک تایپ R

ب‌ام‌و M140i

هیوندای i30 N

رنو مگان RS

اشکودا اکتاویا RS 245

ب‌ام‌و M140i

؟

زیرگروه هاچ‌بک‌های لوکس

آئودی A3

آلفارومئو جولیا

مرسدس بنز A کلاس

اینفینیتی Q30

؟

؟

ب‌ام‌و سری 1

ولوو V40

لکسس CT

دی‌اس 4

؟

؟

فورد فوکوس

فوکوس یکی از مشهورترین محصولات فورد است که نسل نخست آن در سال 1998 به‌عنوان جایگزینی برای مدل اسکورت به بازار آمد. نسل اول فوکوس در کشورهای مختلفی چون آلمان، روسیه، مکزیک و… در چهار نسخهٔ هاچ‌بک سه‌در، هاچ‌بک پنج‌در، سدان و استیشن تا سال 2005 در اروپا و تا 2007 در ایالات‌متحده تولید شد. سپس نسل دوم این خودرو در نمایشگاه پاریس 2004 رونمای شد که البته نسخه‌های اروپایی و آمریکایی آن باهم تفاوت داشتند. سرانجام در نمایشگاه دیترویت 2010 نوبت به معرفی نسل سوم یا کنونی این هاچ‌بک آمریکایی رسید اما در این نسل نیز دوباره مثل نسل اول نسخه‌های اروپایی و آمریکایی آن باهم یکسان هستند. نسل سوم فوکوس هم مانند اسلافش در انواع مختلفی شامل هاچ‌بک، سدان و استیشن تولید می‌شود اما نسخهٔ هاچ‌بک سه‌در از لیست مدل‌های حذف شده است. فورد در نمایشگاه ژنو 2014 نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ نسل سوم این ماشین را معرفی کرد که با مدل 2015 به بازار آمد. در این فیس‌لیفت عمدهٔ تغییرات در چراغ‌های جلو و جلوپنجره انجام شده است؛ اما بااین‌حال نسل سوم فورد فوکوس کم‌کم در حال نزدیک شدن به پایان عمر خود است و در آینده‌ای نزدیک نسل چهارم آن به بازار خواهد آمد. فوکوس بسته به بازار با پیشرانه‌های بسیار متنوعی عرضه می‌شود. در بین مدل‌های مختلف این خودرو دو نسخهٔ اسپرت و عملکردی بنام‌های ST و RS و همین‌طور یک نسخهٔ تمام الکتریکی هم وجود دارد. ولی ما برای این دوئل کوچک‌ترین پیشرانهٔ بنزینی فوکوس و یا در اصل موتور پایهٔ آن‌را انتخاب کرده‌ایم که یک واحد 1 لیتری سه سیلندر توربوشارژ از خانوادهٔ موتورهای اکوبوست فورد است. این موتور 125 اسب بخار قدرت و 170 نیوتن متر گشتاور دارد که انتقال نیروی آن به چرخ‌های جلو توسط گیربکس‌های مختلفی همچون یک شش سرعتهٔ اتوماتیک انجام می‌گیرد.

سیتروئن C4

نسل اول سیتروئن C4 برای نخستین بار در نمایشگاه ژنو 2004 به‌عنوان یک هاچ‌بک کامپکت برای جایگزینی با مدل سارا معرفی شد. این نسل در سه نسخهٔ مختلف هاچ‌بک سه‌در، هاچ‌بک پنج‌در و سدان به تولید رسید و تا سال 2010 روی خط تولید قرار داشت. سپس نسل دوم این هاچ‌بک فرانسوی برای اولین بار در نمایشگاه پاریس همین سال رونمایی شد و تولید آن همچنان ادامه دارد؛ بنابراین C4 هم مانند فوکوس خودروی سالخورده‌ای است و طبق گزارشی که اخیراً منتشر شده است، تا سال 2020 خبری از نسل جدید آن نخواهد بود و تا آن زمان مدل C4 کاکتوس نقش جایگزین C4 را بازی خواهد کرد. درهرحال نسل دوم این هاچ‌بک فرانسوی که برای سال 2015 مورد فیس‌لیفت قرار گرفت، روی پلت‌فرم PF2 گروه پژو-سیتروئن ساخته شده که با خودروهایی چون پژو 308 و دی‌اس 4 مشترک است. این نسل فقط در دو نسخهٔ هاچ‌بک پنج‌در و سدان تولید می‌شود و نسخهٔ هاچ‌بک سه‌در آن حذف شده است. همچنین نسخهٔ سدان این نسل C4 نیز برخلاف نسل قبلی صرفاً در بازارهای خاصی مانند چین، روسیه و آمریکای جنوبی عرضه شده و در اروپا به فروش نمی‌رسد. C4 سدان در چین خود در دو نسخهٔ معمولی و L عرضه می‌شود که ظاهر متفاوتی با یکدیگر دارند و سایپا هم قصد دارد نسخهٔ L آن‌را در بازار کشورمان عرضه کند. ولی ما در این دوئل با نسخۀ هاچ‌بک C4 کار داریم که در بازار اروپا با چندین پیشرانهٔ بنزینی و دیزلی مختلف عرضه می‌گردد که در این رقابت جهت هماهنگی با رقیب آمریکایی، پیشرانهٔ بنزینی پایهٔ آن‌را برگزیده‌ایم. این موتور نیز همانند فوکوس از نوع سه سیلندر توربوشارژ است اما حجم بیشتری معادل 1.2 لیتری داشته و 130 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

مشخصات فنی

فورد فوکوس

سیتروئن C4

پیشرانه1 لیتری 3 سیلندر1.2 لیتری 3 سیلندر
تنفستوربوشارژتوربوشارژ
قدرت125 اسب بخار130 اسب بخار
گشتاور170 نیوتن متر230 نیوتن متر
گیربکس6 سرعته اتوماتیک6 سرعته اتوماتیک
محور محرکجلوجلو
شتاب صفرتاصد11 ثانیه11 ثانیه
حداکثر سرعت195 کیلومتر/ساعت195 کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت4.9 لیتر (ترکیبی)4.9 لیتر (ترکیبی)
حجم باک55 لیتر60 لیتر
وزن1280 کیلوگرم1240 کیلوگرم
طول4.36 متر4.33 متر
فاصلهٔ محوری2.65 متر2.61 متر
حجم صندوق بار315 لیتر408 لیتر
قیمت پایه19,635 پوند18,550 پوند

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

pedal

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید