چیزی-که-از-نظر-مردم-جایگاهی-در-رژی.jpg

کم و بیش در مورد فواید و مضرات برخی غذاها شنیده‌ایم، اما تا چه حد این اطلاعات صحیح هستند، در این مقاله به بررسی ِ علمی برخی مواد غذایی می پردازیم.

گلوتن

تصور اشتباه: هر چه تعداد زیادی از دوستان شما به مواد بدون گلوتن گرایش پیدا کنند، این سوالات برایتان پیش می آید: این گرایش غذایی جدید چه فوایدی دارد؟ آیا حساسیت به گلوتن مشکلی به وجود می آورد؟ آیا این روند در حال عادی شدن است؟

مطالب خواندنی : نوعی برنج تراریخته با بازدهی بالا

واقعیت: یک درصد از مردم سرتاسر جهان از بیماری سلیاک رنج می برند(بیماری دستگاه گوارشی در اثر جذب ناقص خوراکی در روده‌ها که نشانه آن اسهال و سو تغذیه است.) اما این ماده برای سایر مردم، ماده ای خوشمزه تلقی می شود.

تخم مرغ

تصور اشتباه: مقدار بسیار زیاد کلسترول در تخم مرغ باعث تجمع مقدار زیادی کلسترول در رگ‌های خونی خواهد شد.

واقعیت: اگرچه تخم مرغ کلسترول بالایی دارد ( میزان کلسترول موجود در یک تخم مرغ به ۱۸۵ میلی گرم می رسد)، اما خوردن تخم مرغ به تجمع مقدار زیادی کلسترول در خون منجر نخواهد شد. به گزارش کوین لوریا، این یافته در اثر مطالعه بر روی خرگوش‌ها حاصل آمده است. خب خیالتان راحت باشد. می دانیم که هوس تخم مرغ آب پز را کرده‌اید.

کافئین

تصور اشتباه: کافئین مانع رشد شده و اختلالات سلامتی را برای انسان به همراه دارد.

واقعیت: بر اساس تحقیق کلینیک مایو، هر فرد می تواند روزانه بطور متوسط تا چهار صد میلی‌گرم کافئین مصرف نماید. اکثر فنجان‌های استاندارد قهوه حاوی ۹۰ تا ۱۲۰ میلی گرم کافئین هستند. پس اگر روزانه فقط چهار فنجان مصرف می کنید، خطری شما را تهدید نمی کند. برای مثال، یک فنجان قهوه با ارتفاع دوازده اونس دارای ۲۶۰ میلی گرم کافئین است.

آب گازدار

تصور اشتباه: آب گازدار این روزها خواهان بسیاری پیدا کرده و با طعم‌هایی نظیر نارگیل و هندوانه در فروشگاه‌های مواد غذایی عرضه می شود. اما بیشتر افراد از این مسئله ابراز نگرانی می کنند که حباب‌ها باعث ایجاد سنگ کلیه و تحلیل میزان کلسیم از استخوان‌ها شده و خطر نابودی مینای دندان را افزایش می دهد.

واقعیت: جنیفر مک دانیل متخصص تغذیه ورزشی می گوید: این حباب‌ها مثل آب معمولی برای سلامتی انسان مفید هستند. آب کربنه یا گازدار با انحلال کربن دی اکسید در آب ایجاد شده و تولید کربنیک اسید را در پی دارد. این فرآیند فقط با افزایش حباب همراه است و نقشی در اضافه شدن قند، کالری یا کافئین ندارد. نوشیدنی‌های حباب‌دار، نوشابه و آب معدنی در زمره آب‌های گازدار هستند، اما اینها دارای سدیم، ویتامین و شیرین کننده نمی باشند. پس خواندن روی برچسب حائز اهمیت است.

غذاهای پر چرب

تصور اشتباه: غذاهای پر چرب مثل آووکادو و روغن زیتون شما را چاق می کنند.

واقعیت: این تصور فاقد بُنیه علمی است. بررسی اخیر دستورالعمل ‌ای غذایی نشان می دهد که در کاهش میزان مصرف چربی، شواهد و قرائن کافی برای پشتیبانی از آن قواعد وجود ندارد. مارک هیمن، مدیر مرکز کلینیک پزشکی در کتاب ” چرب بخورید، لاغر شوید ” در خصوص نحوهٔ تلفیق چربی‌های سالم مواد غذایی مثل ماهی و آجیل برای کاهش وزن صحبت می کند.

پنیر

تصور اشتباه: در برخی اخبار آمده که پنیر مثل کراک است و می تواند مانند مواد مخدر اعتیادآور باشد.

واقعیت: ما با بررسی‌های بیشتر دریافتیم که این مطالعه ظاهرا دروغی بیش نیست. چندین محقق از دانشگاه میشیگان از مردم خواستند تا آن دسته از غذاهایى را که نمی توانند دست از خوردن‌شان بردارند، در لیستی یادداشت نمایند. پنیر در وسط این لیست جای داشت. با این حال، چون پیتزا پنیری رتبه بالایی در لیست به خود اختصاص داده بود، افراد پنیر را بعنوان یک عامل بد تلقی کردند. لذا ادعاهایی مبنی بر اعتیاد آور بودن آن بر سر زبان‌ها افتاد. هیچ مدرکى برای پشتیبانی از این ادعا وجود ندارد.

شیرین کننده‌های مصنوعی

تصور اشتباه: براساس یافته‌ها، شیرین کننده‌های مصنوعی مثل اسپلندا و ایکوال باعث ایجاد سرطان می شوند.

واقعیت: سازمان غذا و دارو صدها مطالعه در خصوص سوکرالوز(اسپلندا)، شیرین کننده مصنوعی اسپرتیم(ایکوال)، ساکارین را مورد ارزیابی قرار داده و تمامی مواد شیرین‌کننده مصنوعی را سالم خوانده است. با این گفته‌ها، برخی تحقیقات مقدماتی گویای آن است که شاید شیرین کننده‌های مصنوعی نتوانند نیاز شما را به شیرینی برطرف سازند و نقشی موثر در کنترل میزان کلی مصرف قند داشته باشند.

فرآورده‌های اصلاح شدهٔ ژنتیکی

تصور اشتباه: فرآورده‌های اصلاح شده ژنتیکی باعث ایجاد سرطان شده و اثرات مخربی بر محیط می گذارند.

واقعیت: این فرآورده‌ها که از دهه ۱۹۸۰ میلادی وارد چرخه مصرف شده‌اند، به تکرار مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. گزارش منتشر شده از سوی آکادمی ملی علوم، مهندسی و پزشکی نشان می دهد که این فرآورده‌ها در قیاس با فرآورده‌های معمولی خطر بزرگی را به سمت محیط نشانه نمی روند. همچنین هیچ مدرکى بدست نیامد که بگوید خوردن فرآورده‌های اصلاح شده ژنتیکی در مقایسه با مواد غذایی معمولی خطر کمتری برای سلامتی دارد.

نمک

تصور اشتباه: نمک باعث مشکلات قلبی و افزایش وزن می شود.

واقعیت: دلایل علمی مبنی بر وجود اثرات منفی یا مثبت خوردن متعادل نمک بر سلامتی، قدری نامشخص است. در یکی از مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۱ میلادی با بیش از شش هزار نفر که در نشریه آمریکایی “فشار خون” به چاپ رسید، هیچ شواهدی و مدارک قوی بدست نیامد که نشان دهد کاهش مصرف نمک در کاهش خطر ابتلای افراد به حملات قلبی، سکته یا مرگ (حتی در افرادی که از فشار خون بالا رنج می برند) نقش دارد.

ملیندا ونر مویر در نشریه Scientific American می نویسد: اگر آمریکا بر نمک چیره شود، چه چیزی نصیب ما می شود؟ بی‌شک سیب‌زمینی‌های سرخ کرده بی مزه. اینطور به سلامتی می رسیم؟ لزومی ندارد.

تمامی کربوهیدرات‌ها

تصور اشتباه: کربوهیدرات‌هایی از قبیل برنج، نان، غلات و سیب زمینی افزایش وزن را در پی دارند.

واقعیت: گرچه محدود کردن میزان مصرف کربوهیدرات‌های فرآوری شده مثل نان سفید، برنج سفید و ماکارونی سفید فکر خوبی است، اما همه کربوهیدرات‌ها برای سلامتی بد نیستند. برخی سالم بوده و منبعی بزرگ از انرژی محسوب می شوند. سیب زمینی را به عنوان مثال در نظر بگیرید. کریستین هندرسون، متخصص تغذیه در گفتگو با نشریه “سلامتی” خاطر نشان کرد: ” سیب‌زمینی‌های سفید برای سلامتی انسان بسیار خوب هستند، زیرا دارای پتاسیم و ویتامین C و تقریباً چهار گرم فیبر می باشند.

ماهی

تصور اشتباه: ماهی غنی از جیوه است و انسان را مریض می کند.

واقعیت: گرچه جیوه امکان تولید در ماهیان شکارچی بزرگ مثل مارلین و کوسه وجود دارد، اما مشکلی در ماهی‌های کوچکتر به وجود نمی آورد. سازمان غذا و دارو فهرستی مفید از دستورالعمل‌ها برای جیوه غذاهای دریایی تهیه کرده است. برخی از این غذاهای دریایی عبارتند از سالمون، ماهی قزل‌آلا، صدف خوراکی، شاه ماهی، ساردین و ماهی ماکرل بومی اقیانوس آرام و اطلس که همگی در زمره بهترین انتخاب‌ها جای دارند.

Bilin
bigbang

دیدگاه خود را در میان بگذارید

Please enter your comment!
Please enter your name here