بالاخره انتظارها به رسید و سدان جنجالی ایرانخودرو با عزمی جزم آماده حضور در این دیار پهناور شد. پژو 301 محصولی است که احتمالاً به جنگ مستقیم با همتایانی چون رنو سیمبل و هیوندای اکسنت در بازار داخلی کشورمان خواهد رفت. مونتاژ هیوندای اکسنت از چندی پیش در کرمان موتور آغاز شد و رنو سیمبل نیز، آتیهای نزدیک در مدار تولید جای خواهد گرفت.
درباره پژو 301 بارها و بارها سخن راندهایم و ذکر هر نکتهای را تکرار مکررات میدانیم. تنها نکات لازمی که باید گفته شود این است که پژو 301 در وهله نخست بهصورت CBU (خودروی کامل) وارد کشورمان شده و پس از بازارسنجی، راهی خط تولید شرکت ایکاپ میگردد. ناگفته نماند که تمامی پژو 301 هایی که وارد خاک ایران شدند مونتاژ کشور اسپانیا هستند. زمان تولید آنها سال 2016 بوده و همچنین نسخه غیر فیسلیفت میباشند. نسخه فیسلیفت این خودرو چندی پیش به بازار معرفی شد.
مطالب خواندنی : رانای جدید با فیسلیفت ملایم
پژو 301 بر مبنای پلتفرم PF1 شرکت PSA (پژو-سیتروئن) تکوین یافته است که با پژو 208 مشترک است. این خودرو برای نخستین بار، ماه می سال 2012 میلادی در نمایشگاه خودروی پاریس به نمایش در آمد.

نسخه فیس لیفت پژو 301
پژو 301 از پیشرانهای 4 سیلندر به حجم 1.6 لیتر بهره میبرد. توان این پیشرانه معادل 114 اسب بخار و ماکزیمم گشتاور آن برابر با 150 نیوتن متر است. توان حاصل از این پیشرانه توسط یک گیربکس 6 سرعته خودکار به چرخهای جلوی این خودرو منتقل میشود و در مدت زمانی معادل 12.1 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست مییابد. حداکثر سرعت این خودرو نیز معادل 180 کیلومتر بر ساعت است. استاندارد آلایندگی پیشرانه آن هم یورو 6 است.
طول/عرض/ارتفاع این خودرو معادل 4442/1748/1477 میلیمتر و فاصله بین دو محور عقب و جلوی آن برابر با 265 میلیمتر است. وزن خالص آن 1190 کیلوگرم و گنجایش مخزن سوخت آن 50 لیتر است. مصرف ترکیبی سوخت در پژو 301 معادل 6.6 لیتر و در شهر معادل 9 لیتر در هر یکصد کیلومتر مسافت است.
تجهیزات رفاهی پژو 301 (ایرانخودرو) به شرح ذیل است:
تهویه مطبوع اتوماتیک، کروز کنترل، رادیو با نمایشگر LCD، روکش نیمه چرمی صندلیها، روکش چرمی فرمان و دسته دنده، کنترل سامانه صوتی از روی فرمان، سیستم صوتی با قابلیت پخش CD و درگاه USB و بلوتوث و 4 عدد بلندگو، آینههای جانبی برقی مجهز به گرمکن، دکمه فشاری برقی برای درب صندوق عقب بر روی داشبورد، چراغهای هالوژن با سامانه روشنایی در روز و امکان تنظیم الکتریکی از داخل، چراغهای مه شکن جلو و عقب، شیشه جلو و عقب برقی، شیشه عقب با گرمکن، زیرسیگاری و فندک، چراغ سقفی عقب، چراغ داخل صندوق عقب، رینگهای آلومینیمی 15 اینچی و…
تجهیزات ایمنی پژو 301 ایرانخودرو به شرح ذیل است:
کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، کیسه هوای جانبی سر و قفسه سینه، سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS)، سیستم کنترل پایداری خودرو (ESP)، سیستم ترمز اضطراری (EBS)، سیستم هشدار هوشمند، کمربندهای ایمنی سهنقطهای در ردیف جلو و عقب، سیستم ایزو فیکس برای صندلی کودک، سنسورهای پارک عقب صوتی با نمایشگر،2 سوئیچ ریموت دار با دکمه سوم برای باز کردن درب صندوق عقب و.
پژو 301 سه ستاره ایمنی را از موسسه یوروانکاپ دریافت نموده است.
پژو 301 ایرانخودرو به قیمت 94,900,000 تومان در معرض فروش گذاشته شده است و در سه رنگ سفید بیانکا، مشکی سالید و خاکستری متالیک میتوان آن را انتخاب نمود.

ارزش گمرکی نسخه وارداتی تنها 32.7 میلیون تومان است!
امیدواریم که نسخه فیسلیفت این خودرو در کشورمان تولید شده و با داخلی سازی قطعات آن از قیمت گزافش نیز کاسته شود؛ زیرا که طبق پیشبینیها قرار بود این خودروی 10 هزار دلاری با قیمتی معادل 58 میلیون تومان به بازار کشورمان عرضه شود و نه 95 میلیون و نه مدل 2 سال قبل و نه نسخه غیر فیسلیفت و قدیمی!…
pedal