logo-og-image

سرویس گوگل AMP چیست . وب همواره در حال توسعه است و صاحبان کسب و کار برای ماندن در بالا‌ترین نتایج می‌بایست از جدید‌ترین تغییرات گوگل پیروی کنند و اگر هم پیروی نکنند باعث می‌شود که از قافله عقب بمانند. سرویس گوگل AMP ، به عنوان یک ابتکار عمل برای لود سریع صفحات وب در تلفن‌های همراه درحال حاضر نزدیک به یک‌سال است که توسط توسعه دهندگان درحال توسعه است. از آنجایی که درحال حاضر این متد با ارزش، ۶ ماهی است که با ثبات تر شده، بنابراین تصمیم گرفتیم که مقاله‌ای در این رابطه برایتان تهیه کنیم. در این مقاله با هم به نحوه فعالسازی AMP در وردپرس و همچنین مزایا و معایب AMP می‌پردازیم.

AMP چیست

AMP چیست سوالی هست که این روزها دوستان می‌پرسند، AMP مخفف عبارت Accelerated Mobile Pages یعنی لود سریع صفحات در تلفن همراه است گوگل پروژه AMP را در اکتبر سال ۲۰۱۵ رونمایی شد. پروژه متکی بر HTML AMP می‌باشد که یک چارچوب باز جدید بر‌مبنای فناوری‌های موجود در وب می‌باشد که حجم وب سایت‌ها هنگام لود شدن در توسط تلفن‌های هوشمند کاهش یابد. به طور خیلی خلاصه، باعث کاهش حجم صفحات وب سایت شما در تلفن‌های همراه می‌شود.

David Besbris رهبر پروژه AMP گوگل می‌گوید:

From day one, a key focus for AMP has been speed.  It is arguably one of the most frustrating things about the mobile web — borne out by recent Google research that shows that 53% of people will leave a site that fails to load in three seconds or less. That’s the worst of all worlds for users, businesses, publishers, websites and the mobile web as a whole. — David Besbris, AMP project lead at Google

از روز اول، هدف ما از توسعه AMP افزایش سرعت سایت بوده است. مسلما یکی از بدترین چیز‌ها در موبایل سرعت پایین وب سایت ها می‌باشد – با توجه به تحقیق گوگل ۵۷ درصد کاربران اگر وب سایتی زیر ۳ ثانیه لود نشود، آن وب سایت را ترک می‌کنند. سرعت پایین در وب سایت‌ها هنگام لود در تلفن‌های هوشمند مشکلی جهانی برای تمامی کاربران، کسب و کار‌ها، ناشران و وب سایت‌ها درست کرده است.

با توجه به آخرین بررسی Akamai، مشخص می‌شود که هر دهم ثانیه هم مهم است. برای مثال اگر یک دهم ثانیه وب سایتی دیرتر لود شود برای مثال از ۲.۷ ثانیه به ۲.۸ ثانیه برسد، باعث می‌شود که نرخ تبدیل وب سایت ۲.۴ درصد کاهش یابد. (در وب سایت‌های بزرگ این رقم فاجعه است)

بسیاری از شرکت‌های بزرگ درطول این چند وقت از پروژه AMP گوگل حمایت کردند. از این شرکت‌ها می‌توانیم به اتوماتیک (توسعه دهنده وردپرس)، Reddit ، eBay ، Pinterest ، Washington Post ، Wired ، Gizmodo و غیره اشاره کرد. با توجه به گفته گوگل، فعالسازی این متد در وب سایت باعث می‌شود که ۴۴ درصد بازدید‌کنندگان منحصر به فرد ماهیانه و ۷۱ درصد بازدید‌های بازدیدکنندگان منحصر به فرد ماهیانه وب سایت شما افزایش یابد.

مطالب خواندنی : بهینه سازی و رفع خطای ۴۰۳ forbidden

هنگامی که شما در وب سایت خود AMP را فعال می‌کنید، به صورت خودکار گوگل در کنار وب سایت شما نماد AMP  را نمایش می‌دهد که به معنای فعال بودن AMP در وب سایت می‌باشد، این را هم توجه کنید که برای تست باید از یک دستگاه تلفن همراه استفاده کنید. البته شما می‌توانید از شبیه‌ساز‌های ابزار توسعه دهنده گوگل کروم نیز استفاده کنید.

نشانه‌گذاری‌های ساختاری گوگل در نتایج جستجو باعث می‌شود که وب سایت شما برجسته تر نمایش یابد. برای مثال اسلاید‌های مقالات در نتایج جستجو بسیار زیبایی بخش می‌باشد.

برای مثال در تصویر بالا یک نوع صفحه بندی AMP را مشاهده می‌کنید که علاوه بر سادگی و زیبا‌سازی صفحه جستجو به کاربر تضمین می‌کند که صفحه وارد شده به سرعت بارگیری خواهد شد.

مانند تمامی پلتفرم‌های جدید برای فعال سازی AMP نیز شما باید مزایا و معایب آن را نسبت به کسب و کار خود بسنجید و نسبت به آن تصمیم بگیرید که آیا فعالسازی AMP برای کسب و کار شما مفید است یا مضر.

مزایای گوگل AMP

  • پروژه AMP گوگل کاملا رایگان و متن باز است.
  • پروژه AMP گوگل می‌تواند سرعت لود وب سایت شما در تلفن‌های همراه را افزایش دهد و توجه داشته باشید که سرعت لود یکی از فاکتور‌های رتبه بندی وب سایت می‌باشد. توضیحات بیشتر درباره این موضوع را می‌توانید در مقاله gtmetrix چیست بخوانید.
  • قرار گیری بهتر در SERP ها (نتایج صفحات موتور‌های جستجو ، Search engine results page) با فعال‌سازی اسلاید مقالات برای افزایش نرخ کلیک. پس از فعال سازی AMP در یکی از وب سایت‌های معروف ، AMP باعث افزایش۲۰۰ درصدی نرخ کلیک یک وب سایت شده است که نتیجه این رشد باعث افزایش بازدید سایت هم نیز می‌شود.
  • پروژه AMP گوگل به عملکرد وب سایت بسیار کمک می‌کند، برای مثال نیازی به لود شدن فریم‌ورک‌های حجیم CSS و JS ندارد.
  • می‌تواند باعث افزایش نرخ تبدیل وب سایت شما شود.
  • با‌ توجه به پیشرفت هر روزه AMP ، به تازگی امکان اضافه کردن تبلیغات نیز به آن اضافه شده است که با‌توجه به آن می‌توانید از طریق Adsense برای خود در‌آمد داشته باشید.
  • به صورت خودکار تصاویر را فشرده سازی می‌کند. (تصاویر برای نمایش به فرمت WebP تبدیل می‌شوند)
  • AMP Lite باعث افزایش سرعت در اتصالات ضعیف می‌شود. گوگل می‌گوید که این تکنیک تا ۴۵ درصد وب سایت را نسبت به قبل فشرده تر می‌کند.

معایب گوگل AMP

  • به طور کلی گوگل AMP از فاکتور‌های رتبه بندی وب سایت نیست ولی ممکن است که در آینده جزو این فاکتور‌ها باشد. با توجه به این موضوع از نظر تاثیر گذاری روی رتبه وب سایت هم جز‌و مزایا و هم جزو معایب به حساب می‌آید.
  • اگر شما یک توسعه دهنده وب نباشید فعالسازی AMP در وب سایتتان کمی سخت است ولی خوشبختانه با تشکر از وردپرس این کار کمی آسان تر شده است و آن‌هایی که توسعه دهنده وب نیستند نیز با فعالسازی افزونه‌ها می‌توانند از امکانات AMP استفاده کنند. در ادامه به نحوه فعالسازی AMP در وردپرس نیز می‌پردازیم.
  • ممکن است که به نرخ تبدیل شما آسیب بزند یا نتیجه‌ای منفی برایتان به وجود آورد.
  • ممکن است که شما را نگران کند که پس از بهینه سازی چه بر سر وب سایتتان می‌آید؟
  • گزارشات مشکلات برای مثال صفحات ۴۰۴ در گوگل آنالیز نیز ثبت می‌شود.
  • بعضی‌ها در میزان مشارکت و میزان نرخ دفع کاربری (Bounce rate) دچار مشکل شدند.
  • از اسکریپت‌های ثالث و برنامه‌هایی استفاده می‌کنند که شاید هنوز توسط بعضی از مرورگر‌ها پشتیبانی نشوند.
  • در بعضی از مرورگر‌های قدیمی مانند Internet Explorer 11 پشتیبانی نمی‌شود. گوگل گفته است که در ۲ ورژن آخر بیشتر مرورگر‌های معروف مانند گوگل کروم، مازیلا فایرفاکس، اوپرا، اج و سافاری AMP پشتیبانی می‌شود.

تاثیر AMP در رتبه سایت گوگل

در فوریه ۲۰۱۷ ، گوگل پروژه AMP شروع به انتشار لینک مستقیم ناشران کرد که تا قبل از آن صفحات به صورت کش شده در گوگل بارگیری می‌شدند که برای سئو وب سایت کارآمد ولی برای رتبه بندی در وب سایت‌های رتبه‌بندی مانند Alexa مضر بود. همچنین برای شرکت‌ها برندینگ را با مشکل مواجه می‌کرد. خوشبختانه گوگل این را درک کرده و راه حلی برای آن ایجاد کرده است. در حال حاضر، وب سایت‌هایی که از AMP استفاده می‌کنند هنوز هم از لینک‌های گوگل برای نمایش محتویات وب سایت استفاده می‌کنند ولی در بالای صفحه AMP یک قسمت برای لینک وب سایت وجود دارد که هم به رتبه بندی کمک می‌کند و هم با کلیک بر روی آن وب سایت لود می‌شود. با‌ این حال، این کار گوگل روش عالی‌ برای افزایش رتبه وب سایت نیست ولی از هیچی بهتر است.

حتی اگر وب سایت شما از نسخه موبایل هم پشتیبانی نکند و تنها AMP را برای تلفن همراه پشتیبانی کند نیز گوگل لینک صفحه مخصوص دسکتاپ را نمایش می‌دهد و به صورت مستقیم لینک می‌کند. حتی اگر در جستجو‌های گوگل اولین وب سایت باشید.

نحوه فعالسازی AMP در وردپرس

خوشبختانه، در حال حاضر فعالسازی AMP در وردپرس خیلی راحت تر از ۶ ماه گذشته است. پیشرفت‌های بسیار‌ زیادی در وردپرس ایجاد شده است و پلتفرم AMP به طور کامل تغییر کرده است. با این حال، برای نمایش وب سایتتان به عنوان یک وب سایت پشتیبانی کننده از AMP کد‌هایتان باید توسط گوگل تایید شود. یک افزونه پست‌های شما را به AMP تبدیل می‌کند ولی این گوگل است که تصمیم می‌گیرد که مقالات شما را به صورت AMP نشان دهد یا خیر.

به شکل خیلی ساده برای تبدیل یک مقاله به AMP وردپرس یک ساختار AMP به مقالات شما اضافه می‌کند و برای دستیابی به این ساختار باید از /amp یا /?amp استفاده کنید. به عنوان مثال :

مقاله اصلی : https://domain.com/blog-post

مقاله AMP گوگل :  https://domain.com/blog-post/amp

افزونه‌های مخصوص گوگل AMP برای وردپرس :

درحال حاضر دو افزونه معروف برای فعالسازی AMP در مخزن وردپرس وجود دارد که یکی از آنها افزونه رایگان و رسمی AMP ساخته اتوماتیک سازنده وردپرس می‌باشد.

در‌حال حاضر که این مقاله را درحال نوشتن هستم این افزونه بیشتر از ۲۰۰ هزار نصب فعال می‌باشد و امتیاز ۳.۵ از ۵ را دریافت کرده است. شما می‌توانید این افزونه را از مخزن وردپرس و همچنین بخش افزودن افزونه در پیشخوان وردپرس دانلود و فعالسازی کنید. شما می‌توانید با این اپلیکیشن صفحه AMP خود را شخصی‌سازی کنید ولی این را بدانید که این شخصی‌سازی‌ها محدود است و شما برای اضافه کردن تبلیغات و دیگر امکانات باید اطلاعات کافی در رابطه با کد‌نویسی داشته باشید.

قابل توجه است که این افزونه تنها مقالات شما را پشتیبانی می‌کند و صفحات را پشتیبانی نمی‌کند. اگرچه شرکت اتوماتیک گفته است که درحال اضافه کردن امکان پشتیبانی از صفحات نیز می‌باشد.

اگر شما تصمیم دارید که امکانات اضافی را به صفحه AMP وب سایت خود اضافه کنید، اینجاست که افزونه رایگان AMP For WP پا به میدان رقابت می‌گذارد. این افزونه اساسا پیشرفته‌تر از افزونه AMP است و امکانات بیشتر را پشتیبانی می‌کند. این افزونه توسط دو توسعه دهنده هندی وردپرس احمد کالودی و محمد کالودی ساخته شده است.

الان که در حال نوشتن این مقاله هستم، این افزونه بیشتر از ۸۰ هزار بار نصب شده و امتیاز ۴.۶ را از ۵ دریافت کرده است. شما می‌توانید این افزونه را از مخزن وردپرس و همچنین بخش افزودن افزونه در پیشخوان وردپرس دانلود و فعالسازی کنید. این افزونه به شما اجازه می‌دهد تا بسیاری از اطلاعات درون صفحه AMP وب سایت خود را شخصی‌سازی کنید. در زیر ما به نحوه شخصی سازی AMP می‌پردازیم. توجه داشته باشید افزونه AMP for WP با پیش‌‌نیاز نصب بودن افزونه AMP که در بالا معرفی کردیم کار می‌کند.

آموزش تنظیمات افزونه AMP For WP

بخش General

در صفحه General شما می‌توانید لوگو خود را اضافه کنید، سایز لوگو را تغییر دهید و AMP را برای صفحات نیز فعال کنید. بسته به نوع وب سایت و مصرف ترافیک شاید شما بخواهید فقط AMP بر روی وبلاگ شما فعال باشد (مقالات).

Homepage

در بخش Homepage شما می‌توانید AMP را برای صفحه اصلی وب سایتتان فعال/غیرفعال کنید. می‌توانید سایز تصاویر درون صفحه اصلی را کنترل کنید و با فعال کردن گزینه Non-AMP Home page link…. می‌توانید در هدر و لوگو لینکی ایجاد کنید که وقتی کاربر آنها را لمس کرد از صفحه اصلی AMP به صفحه اصلی پیش‌فرض (غیر AMP) متصل شود.

بخش Page Builder

در این قسمت شما با فعال‌ کردن گزینه می‌توانید در صفحه خود از ابزارک‌های وردپرس استفاده کنید.

بخش Design

در بخش Design ، شما می‌توانید برای صفحه AMP خود از طریق Post Builder یک پوسته شخصی بسازید یا از طریق Design selector یک پوسته آماده انتخاب کنید.

شما می‌توانید جستجو را در صفحه اضافه کنید که برای فعالسازی آن باید گواهینامه HTTPS داشته باشید و همچنین کلید Call Now را به صفحه اضافه کنید. همچنین می‌توانید از طریق Custom CSS تغییرات در CSS ایجاد کنید.

.amp-wp-header {background-color:#5CC0C0;}

بخش Single

در بخش Single نیز می‌توانید آیکون‌‌های شبکه اجتماعی ، لینک‌ها را غیر فعال کنید، لینک مقاله بعدی/قبلی را اضافه کنید، زمان نوشته شدن مقاله را اضافه کنید و تغییراتی در مقالات محبوب ایجاد کنید.

بخش Advertisement

در این بخش شما می‌توانید تبلیغات AdSense  را به وب سایتتان اضافه کنید و از آن درآمد کسب کنید. این تبلیغات می‌تواند در چندین مکان مختلف قرار گیرد. گوگل از وب سایت‌هایی که از تبلیغات AdSense استفاده می‌کنند قدردانی می‌کند. (AdSense  سرویس تبلیغاتی گوگل است و گوگل از طریق نمایش تبلیغات درآمد کسب می‌کند)

در این بخش شما می‌توانید کاری کنید که کاربران برای ورود به هر بخش از منو نیز از AMP استفاده کنند و سرعت بالا را همانطور که هست احساس کنند.

بخش Social

در این بخش شما می‌توانید شبکه‌های اجتماعی را برای خودتان فعال کنید. برای فیس‌بوک شما نیازمند APP ID هستید که باید در فیس‌بوک بسازید.

بخش SEO

بخش سئو این افزونه یکی از مهمترین بخش‌ها است، زیرا گوگل از این طریق می‌تواند تشخصی دهد که شما از AMP استفاده می‌کنید و تصمیم بگیرد که از AMP شما استفاده کند یا خیر. ما پیشنهاد می‌کنیم که برای برندینگ از Meta Description استفاده کنید. همچنین اگر از افزونه Yoast برای سئو استفاده می‌کنید بهتر است که از Meta Tags from Yoast و Yoast Description in ld+jason استفاده کنید.

بخش Analytics

در این بخش شما می‌توانید نوع آنالیز وب سایت خود را انتخاب کنید و همچنین از گوگل Tag Manager استفاده کنید.

این بخش از آنالیزور های زیر پشتیبانی می‌کند :

  • Google Analytics
  • Segment Analytics
  • Piwik Analytics
  • Quantcast Measurement
  • comScore
  • StatCounter
  • Effective Measure
  • HitStats Analytics
  • Yandex Metrika
  • Chartbeat Analytics

بخش Structured Data

بخش The structured data به شما اجازه می‌دهد که در صفحه The structured data لوگو و سایز تصاویر شخصی سازی شده داشته باشید. توضیحات بیشتر درباره structured data را می‌توانید در مقاله structured data چیست بخوانید

بخش Contact Form

یک فرم تماس با افزونه Contact form 7 می‌توانید اینجا اضافه کنید.

بخش Notifications

شما می‌توانید با فعالسازی این بخش هنگامی که کاربران وارد وب سایت AMP شما می‌شوند با پیغامی مواجه شوند که باید آن را بپذیرند.

در این بخش شما تعداد نظراتی که در یک صفحه AMP می‌توانید استفاده کنید را شخصی سازی می‌کنید و می‌توانید از افزونه‌های Disqus و Facebook Comments نیز برای نظر‌دهی استفاده کنید.

بخش Advanced Settings

این بخش مخصوص تنظیمات پیشرفته‌تری مانند انتقال مستقیم کاربران موبایل به AMP ، همگام سازی صفحات آرشیو با AMP ، فعالسازی RTL که مخصوص وب سایت‌های فارسی زبان و عربی زبان است، اضافه کردن کد‌های HTML مخصوص سربرگ (هدر) و پانوشت (فوتر) و غیره می‌باشد.

بخش Extensions

در این بخش شما‌ می‌توانید افزونه‌های اضافه‌تر مخصوص AMP for WP را مشاهده کنید و درصورت نیاز آن‌ها را خریداری کنید.

افزونه AMP مخصوص ووکامرس

توسعه دهندگان AMP for WP یک افزونه دیگر را نیز مخصوص AMP گوگل منتشر کردند که آن مخصوص ووکامرس می‌باشد و با آن می‌توانید فروشگاه ووکامرس خود را نیز پر سرعت‌تر کنید.

سئو گوگل AMP

یکی از مهم‌ترین چیز‌هایی که شاید تا الان به آن توجه نکرده باشید جنبه سئو AMP می‌باشد چرا که در‌حال حاضر شما با فعالسازی آن دو صفحه مشابه از یک مقاله را ساخته‌اید که این به نظر مضر می‌رسد، ولی نگران نباشید هر‌دو افزونه‌ای که در بالا به شما معرفی‌ کردیم، سئو گوگل را پشتیبانی می‌کند و از تگ‌های canonical استفاده می‌کند. تگ‌های canonical گوگل می‌گویند که نسخه اصلی مقاله نسخه دسکتاپ شماست.

و یک خوبی که این نوع تگ‌ها دارند، این است که گوگل به صورت خودکار متوجه می‌شود که مقاله‌ شما از AMP‌ پشتیبانی می‌کند.

مثال در نسخه اصلی :

<link rel="amphtml" href="https://domain.com/amp/">

مثال در نسخه AMP :

<link rel="canonical" href="https://domain.com/">

افزونه AMP for WP که در بالا معرفی کردیم، با Yoast ادغام می‌شود و به صورت خودکار تگ‌های OG و meta را AMP وارد می‌کند.

نحوه پیدا کردن و رفع ارور AMP

پس از فعالسازی AMP در وب سایت وردپرسی خود حالا باید کد‌های خود را در گوگل تایید کنید وگرنه گوگل وب سایت‌ شما را به عنوان استفاده کننده از AMP نمی‌شناسد. برای تایید وب سایت خود با یک نرم افزار عبور از تحریم وارد وب سایت Google AMP Validator شوید و دونه به دونه مقالات خود را اعتبارسنجی و تایید کنید.

شما می‌توانید Chrome AMP extension را نیز دانلود و در کروم نصب کنید تا مشکلات و خطاهای صفحات AMP را مشاهده کنید.

خطای Not a valid AMP page در AMP

اگر اعتبارسنجی AMP با مشکل رو به رو شود شما با پیغام زیر رو به رو می‌شوید : Not a valid AMP page

برای مثال در تصویر زیر مشکل AMP در تگ‌های <deltime> و <instime> می‌باشد. گوگل صفحه‌ی AMP supported HTML tags را برای نمایش تگ‌های قابل پشتیبانی در AMP قرار داده است تا توسعه‌ دهندگان صفحات AMP بدون مشکلی تهیه کنند. توجه داشته باشید که صفحاتی که در اعتبارسنجی AMP با خطا و مشکل رو به رو می‌شوند، توسط گوگل تایید نمی‌شوند.

باید بررسی کنید که در قسمت Fix the following issue چه مواردی را گوگل اشاره می‌کند ممکن است به خاطر استفاده از ویژگی !important در CSS باشد چرا که استفاده از این ویژگی در صفحات AMP ممنوع است و باید حذف شود.

شما همچنین می‌توانید مشکلات موجود در AMP خود را از طریق Google Search Console نیز در بخش Search Appearance  و قسمت Accelerated Mobile Pages بررسی کنید.

فقط توجه داشته باشید که بیشتر‌ کاربران گزارش داده‌اند که گوگل در قرار دادن مشکلات AMP کند عمل می‌کند که دلیل آن نیز جدید بودن پلتفرم amp می‌باشد که در حال حاضر با crawling به طور کامل همگام‌سازی نشده است.

در بعضی مواقع نیز شما ممکن است ایمیلی برای اضافه کردن متد‌های structured data در صفحه AMP خود دریافت کنید که این ایمیل‌ها در ایندکس صفحات AMP شما پر اهمیت است و باید حتما انجام بپذیرد. ما در مقاله استراکچرد دیتا چیست به اهمیت این ساختارداده پرداخته‌ایم.

مانیتورینگ گوگل AMP با New Relic

عزیزانی که از مانیتورینگ New Relic برای بررسی وب سایت خود استفاده می‌کنند نیز ممکن است با خطای زیر مواجه شوند:

The tag 'script' is disallowed except in specific forms.

این به این دلیل است که صفحات AMP اجازه استفاده از فایل‌های جاوا اسکریپت خارجی را نمی‌دهند. افزونه AMP for WP که در بالا معرفی شده است این مشکل را حل کرده و کاربران می‌توانند از مانیتورینگ این وب سایت استفاده کنند. اما اگر امکان هزینه برای افزونه AMP for WP را ندارید می‌توانید از افزونه رایگان  Disabled NewRelic For AMP برای غیرفعال کردن NewRelic در صفحات amp خود استفاده کنید.

فعالسازی AMP برای فایل‌های خارجی با کلودفلر

کلودفلر به تازگی امکان جدیدی را به امکانات خود اضافه کرده است که شما می‌توانید لینک‌های خارجی وب سایت خود را در amp نیز به نمایش بگذارید و در صفحات AMP لود کنید. یکی از مزایای این امکان لود شدن لینک‌ها به صورت مستقیم از سرور سایت می‌باشد که این برای سئو شما بسیار مفید می‌باشد. بنابراین ، این امکان کلودفلر به این معناست که نرخ دفع کاربران (bounce rate) را کاهش می‌دهد. شما این امکان را می‌توانید در بخش performance اضافه کنید، مقاله فعال سازی کلود فلر می‌تواند به شما در استفاده بهتر این سی دی ان معروف کمک شایانی بکند.

Bilin
mizfa

دیدگاه خود را در میان بگذارید

Please enter your comment!
Please enter your name here