dsc_6920.jpg

در بازار شاسی بلندهای اسپورت و لوکس، لندروور چهارمین مدل را به بخش لوکس رنجروور ولار اضافه کرده است. این خودرو با نام ولار در جایگاهی بین اووک و رنجروور اسپورت قرار می‌گیرد اما از پلتفرم جدید و سبک‌وزنی استفاده کرده و البته ظاهر تیز آن باعث افزایش جذابیت‌های این شاسی‌بلند بریتانیایی می‌شود.

رنجروور ولار
البته تعدادی از رقبای سرسخت در این کلاس وجود داشته ولی اولین بازخوردهای به دست آمده از ولار مثبت بوده است. پورشه ماکان از نظر هندلینگ سنگ محک هر شاسی‌بلندی بوده و درحالی‌که کوچک‌تر و ارزان‌تر است اما از نظر پرفورمنس، مصرف سوخت و جذابیت ذاتی رنجروور ولار را تحت‌فشار قرار می‌دهد.

مطالب خواندنی : معرفی هوندا S660 Modulo X


از طرف دیگر به ب‌ام‌و X5 می‌رسیم که یک شاسی‌بلند پرفورمنس سنتی است. نسخه 40d این خودرو قدرتی در سطح ولار داشته و تریم M اسپورت آن باعث ایجاد ظاهری اسپورت شده است اما آیا ابعاد بزرگ‌تر و وزن بیشتر X5 باعث می‌شود این خودرو در برابر حریفان کم بیاورد؟


ولار عصر نوینی در بحث دینامیک محصولات لندروور به وجود آورده اما آیا این کمپانی بریتانیایی در جهتی اشتباه حرکت کرده است؟ یا اضافه کردن دینامیک رانندگی به برندی که معمولاً به خاطر توانایی‌های آفرود شناخته شده کار خوبی بوده است؟ برای فهمیدن پاسخ تمامی این سؤالات با ما همراه باشید…

نام

رنجروور ولار R-Dynamic SE D300

قیمت (پوند)

64030
پیشرانه

6 سیلندر 3 لیتری دیزلی 296 اسب بخاری

شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت (ثانیه)

7.2
مصرف سوخت مشاهده شده در تست (لیتر در هر صد کیلومتر)

9.5

مالیات جاده‌ای سالانه (پوند)

450

رنجروور ولار چهارمین محصول این برند لوکس بریتانیایی می‌باشد. این خودرو دارای پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی با خروجی‌های 178 تا 375 اسب بخاری بوده و از سیستم چهار چرخ محرک و گیربکس 8 سرعته اتوماتیک بهره می‌برد. نسخه‌ی حاضر در تست از نوع R-Dynamic D300 با بهای 64030 پوند بوده اما تصاویر به مدل HSE با قیمت 71 هزار پوند تعلق دارند.


اولین نکته اینکه کابین ولار بزرگ‌تر از ابعادی که ارائه کرده به نظر می‌رسد. شما در موقعیت پایین در صندلی راننده قرار گرفته اما این موضوع به معنی عدم موقعیت رانندگی مناسب آن نسبت به رقبای حاضر در تست است.


با گشتاور 700 نیوتون متری، پیشرانه 6 سیلندر دیزلی قدرت زیادی دارد. این خودرو در پاسخ‌های ابتدایی کمی کند نشان می‌دهد اما زمانی که واقعاً بیدار شد ولار را همچون گلوله به جلو شلیک می‌کند. شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت ولار در 7.2 ثانیه ثبت شد. صدای بسیار کمی از باد و جاده به کابین رسیده و افزایش سرعت چندان احساس نمی‌شود بنابراین باید همواره چشمتان به پشت آمپرها باشد تا جریمه نشوید.


گیربکس 8 سرعته اتوماتیک استاندارد همانی است که در دیگر محصولات رنجروور بکار رفته و تعویض‌های نرمی دارد. این گیربکس به ندرت گیج می‌شود. مدل‌های R-Dynamic دارای پدال شیفترهای فلزی بوده اما به ندرت از تعویض‌های دستی استفاده خواهید کرد زیرا گیربکس اتوماتیک عملکرد بی‌نقصی دارد.


سیستم عبور از مناطق گوناگون ولار تنظیمات مناسبی برای ایجاد توانایی آفرود داشته و البته حالت دینامیک آن برای افزایش هندلینگ طراحی شده است.


در عبور از پیچ‌ها، سیستم تعلیق بادی استاندارد این خودرو باعث حفظ حالت بدنه شده اما فنرهای نرم عقب به این معنی است که اگر در خروج از پیچ خودرو را تحت‌فشار بگذارید چرخ‌های جلو فریاد خواهند کشید. چسبندگی زیادی وجود داشته و ولار مشتاق به تغییر جهت است اما پورشه ماکان از نظر هندلینگ اسپورت دست برتر را دارد.

موضوعی که ولار ادعای برتری دارد سواری راحت است. سیستم تعلیق بادی در مدل‌های D300 به‌صورت استاندارد موجود بوده و خودرو در هر سرعتی با آرامش خاصی از دست‌اندازها عبور می‌کند. ما همان رینگ‌های 20 اینچی استاندارد مدل‌های SE را دوست داریم زیرا رینگ‌های 21 اینچی موجود در خودروی حاضر در تست باعث سفت‌تر شدن سواری شده و در هنگام عبور از سرعت‌گیرها احساس خوبی ایجاد نمی‌کند.

نظرات آزمایش کننده: پیشرانه‌های ولار بر مبنای نام‌گذاری جدید که همان قدرت تولیدی است ارائه شده‌اند. مدل‌های دیزلی D180/D240/D300 نام داشته و پیشرانه‌های بنزینی نیز P250/P300/P380 نام می‌گیرند.

نام

پورشه ماکان S دیزل
قیمت (پوند)

48844

پیشرانه

6 سیلندر 3 لیتری دیزلی 255 اسب بخاری
شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت (ثانیه)

5.8

مصرف سوخت مشاهده شده در تست (لیتر در هر صد کیلومتر)

10
مالیات جاده‌ای سالانه (پوند)

450

زمانی که پورشه ماکان در سال 2014 عرضه شد، کتاب قانون هندلینگ شاسی بلندها را دوباره نوشت و به همین دلیل است که ما آن را در برابر ولار قرار داده‌ایم. این خودرو از نظر فروش نیز موفق بوده و هنوز هم تقاضای زیادی دارد زیرا لیست انتظار آن طولانی است. پیشرانه‌های متنوعی برای ماکان در نظر گرفته شده که از نسخه 4 سیلندر 2 لیتری تا نسخه توربوی 434 اسبی را دربر می‌گیرد اما مدل حاضر در تست تنها نسخه دیزلی ماکان بوده و S دیزل نام دارد.


هر محصولی از پورشه را که برانید DNA موتور اسپورت کمپانی را می‌توانید در ذات آن حس کنید و ماکان نیز از این قضیه مستثنا نیست. درحالی‌که پیشرانه 6 سیلندر دیزلی خودرو به آن اندازه اسپورت نیست اما قدرت زیادی داشته و گیربکس 7 سرعته PDK نیز تعویض‌های نرمی داشته و نسبت‌های در نظر گرفته شده برای آن با اکثر پیشرانه‌ها هماهنگ است.


با اینکه ماکان 41 اسب بخار ضعیف‌تر از ولار است اما 80 کیلوگرم سبک‌تر بوده بنابراین در پیست مسابقه حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. درحالی‌که پورشه ادعا کرده شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت ماکان برابر با 6.3 ثانیه است اما در پیست رکورد 5.8 ثانیه ثبت شد.


برای برابری ماکان با ولار کافی است سیستم تعلیق بادی با دامپرهای تطبیقی PASM را در نظر گرفت؛ اما تفاوت زیادی بین کاراکتر دو خودرو وجود دارد. حالت‌های اسپورت و اسپورت پلاس باعث کنترل شدید تکان‌های بدنه شده و چسبندگی زیادی ایجاد می‌شود و البته فرمان ماکان نیز سنگین و پاسخگو احساس می‌شود. با عبور از دست‌انداز وجود آن احساس می‌شود اما ماکان همچنان به زمین چسبیده و کنترل بدنه مبهم ولار را ندارد.


اما با خاموش کردن حالت‌های اسپورت شاهد راحتی در حد ولار خواهید بود. ماکان سفت است اما به نقطه ناراحتی نمی‌رسد. رینگ‌های 21 اینچی بکار رفته در خودروی حاضر در تست همان احساس ناهنجاری ولار را در ماکان ایجاد کرده اما با استفاده از رینگ‌های کوچک‌تر این عارضه تا حد زیادی برطرف خواهد شد.

نظرات آزمایش کننده: پکیج‌های اسپورت، تورینگ و Innovation باعث افزایش جذابیت ماکان می‌شوند. با اینکه ارزان‌ترین پکیج یاد شده حدود 10 هزار پوند قیمت دارد اما ارزش نسبتاً خوبی را نشان می‌دهد.

نام

ب‌ام‌و X5 xDrive40d M Sport
قیمت (پوند)

60120

پیشرانه

6 سیلندر 3 لیتری دیزلی 313 اسب بخاری
شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت (ثانیه)

6.8

مصرف سوخت مشاهده شده در تست (لیتر در هر صد کیلومتر)

9.4
مالیات جاده‌ای سالانه (پوند)

450

در سال 1999 اولین نسل از ب‌ام‌و X5 وارد بازار شد. این خودرو نام محصولی اسپورت را یدک می‌کشید و رقبای خود را در آن زمان کاملاً به چالش می‌کشید. نسل فعلی X5 در سال 2013 معرفی شده و به دلیل رقبای جدیدتر تحت‌فشار قرار دارد.


نسل سوم X5 همان DNA نسل قبلی را نشان داده و این روزها حتی بیشتر از قبل یک شاسی‌بلند سنتی نشان می‌دهد. در مقایسه با ولار و ماکان، X5 موقعیت رانندگی‌ای ویژه‌ای داشته که هیچ شکی در شاسی‌بلند بودن آن باقی نگذاشته اما هنوز هم در زمان‌های موردنیاز سریع است.


پیشرانه 3 لیتری توئین توربوی دیزلی عملکرد قوی‌ای داشته و با قدرت 313 اسبی 17 اسب قوی‌تر از ولار نشان می‌دهد. شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت 5.9 ثانیه‌ای خودرو برای چنین شاسی‌بلند سنگینی کاملاً خوب بوده و گیربکس 8 سرعته اتوماتیک آن که ساخت ZF بوده درس همانند گیربکس ولار بوده و تعویض‌های تندوتیزی هم در حالت اتوماتیک و هم در حالت دستی (با استفاده از پدال‌ها) دارد.


X5 در هنگام عبور از پیچ‌ها سرسخت و استوار نشان داده اما وزن بیشتر آن به معنی عدم برابری با رقبای جدیدتر در بحث سرعت است. شاهد تکان‌های بدنه هستیم اما کنترل معقولی روی آن وجود داشته و فرمان خودرو نیز بازخورد خوبی دارد اگرچه که پاسخ‌های آن در مقایسه با ولار کندتر است. البته دست اندازهای موجود در میانه پیچ باعث ناراحتی سیستم تعلیق X5 می‌شوند.


متأسفانه مدل M اسپورت حاضر در تست سیستم تعلیق اسپورت و سفت‌تری را به‌صورت استاندارد داشته و درحالی‌که این سیستم تعلیق برای بهبود هندلینگ بوده اما راحتی سواری قربانی شده است. در تستی که صورت گرفته سواری X5 نسبت به ولار و ماکان در مرتبه پایین‌تری قرار می‌گیرد اما این دو خودرو رینگ‌های 21 اینچی داشته درحالی‌که ب‌ام‌و از رینگ‌های 20 اینچی و لاستیک‌های ران فلت استفاده کرده است.

نظرات آزمایش کننده: پیشرانه 6 سیلندر خطی دیزلی ب‌ام‌و پرفورمنس فوق‌العاده و صدای گیرایی دارد. تنها موضوعی که باعث شرمساری می‌شود اینکه هندلینگ ب‌ام‌و به اندازه رقبا درگیر کننده نیست.

قضاوت نهایی

  • رتبه اول: پورشه ماکان


نتایج به دست آمده نزدیک بود اما ماکان در جنگ شاسی بلندهای اسپورت برنده می‌شود. اگرچه کابین این خودرو به اندازه ولار باعث خوشحالی نمی‌شود اما پورشه شاسی بهتر و دینامیک رانندگی تیزتری داشته و به اندازه خود ولار راحت است. ما خرید پکیج تورینگ را برای افزایش توانایی‌های ماکان به عنوان خودرویی خانوادگی توصیه می‌کنیم.

  • رتبه دوم: رنجروور ولار


ولار خودروی فوق‌العاده‌ای است و قطعاً فروش بالایی خواهد داشت اما از نظر هندلینگ به اندازه ماکان استعداد نداشته و بهای آن نیز بالاتر است. این خودرو احتمالاً به عنوان نسخه‌ای جدید و داغ از رنجروور اسپورت احساس خواهد شد زیرا تمام توانایی‌های برادر بزرگ خود را داشته اما آن را در بسته‌ای کوچک‌تر و جذاب ارائه می‌کند.

  • رتبه سوم: ب‌ام‌و X5


یک شاسی‌بلند اسپورت با شاخصه‌های سنتی که در برابر رقبای تازه‌وارد بازنده می‌شود. پیشرانه 6 سیلندر X5 پرفورمنس برجسته‌ای داشته اما شاسی آن در پیچ‌ها به اندازه رقبا خوب نبوده و فضای کابین نیز از نظر جادار بودن خیلی برتر از رقبای کوچک‌تر خود نیست. هنوز هم اگر خواهان یک شاسی‌بلند بزرگ با تجهیزات زیاد باشید ب‌ام‌و ارزش خرید را دارد.

  • گزینه‌های کارکرده با قیمتی مشابه

رنجروور
قیمت: 60 هزار پوند
پیشرانه: 6 سیلندر 3 لیتری 254 اسب بخاری

اگر می‌خواهید خودرویی کارکرده بخرید می‌توانید نسخه‌ای لوکس‌تر را ببینید. ما چندین رنجروور 2016 کارکرده را با کارکردی در حدود 16 هزار کیلومتر و با بهایی حول‌وحوش 60 هزار پوند یافته‌ایم. این شاسی‌بلند بزرگ کابینی لوکس داشته و سواری آن راحت است.

تسلا مدل X
قیمت: 70 هزار پوند
پیشرانه: دو پیشرانه الکتریکی
2016 Tesla Model X
شاسی‌بلند تمام الکتریکی تسلا مدل X چیزی کاملاً متفاوت را ارائه می‌کند. نمونه‌های کارکرده این خودرو کارکرد کمی داشته زیرا مدل X خودرویی جدید است بنابراین خرید آن‌ها پول بیشتری می‌خواهد؛ اما اگر تسلا را بخرید دیگر نگرانی از بابت هزینه سوخت نخواهید داشت.

Bilin

pedal

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید