خودرو.jpg

پس از بسته شدن سایت ثبت سفارش خودرو به مدت نسبتا طولانی و عدم پاسخگویی شفاف مسئولین مربوطه در این باب، قیمت جدید خودروهای وارداتی با توجه به کاهش نسبی عرضه، افزایش یافت.

مهمتر از آن، رسیدن اخبار غیر رسمی منتشره از گوشه و کنار بود که همگی متفق القول یک شعار را سر می‌ دادند: «آهای اهالی سرزمین پارس، چه نشسته‌ اید که عوارض گران خودرو، دیگر گران نیست، بلکه دست‌نیافتنی است. چرا که قرار است تا باج و خراج وضع شده بر این مرکب‌ های آهنین دو چندان شده و بسیاری را حسرت به دل همین درصد های گران فعلی بگذارد.»

در نتیجه، بیش از پیش بر التهاب بازار افزوده شد و بهای خودرو های وارداتی را به سمت بالا سوق داد تا اینکه روز موعود فرا رسید و یک منبع رسمی لب به سخن گشود؛ پس شد آنچه که نباید می‌ شد.

شایعات به حقیقت پیوست و میزان عوارض ورود خودرو به کشور تقریبا دو برابر شد. در این میان ورود بسیاری از مدل‌ های پرطرفدار برخی از معدود برند های مطرح حاضر در کشورمان که ارزشی بالاتر از  ۴۰هزار دلار داشتند نیز به طور کامل ممنوع شد.

از جمله بسیاری از محصولات ب ام و، بنز و کلیه محصولات لوکس پورشه و لکسس، تا اطلاع ثانوی، دیگر هرگز مجوز اقامت دائم در ایران را نخواهند داشت.

با این تفاسیر، آن دسته از این گونه مدل‌ ها که پیش از اعمال تعرفه‌ های جدید موفق به ثبت سفارش و ورود به خاک ایران شده بودند، اگرچه قبل از این نیز همواره قابل احترام بودند اما با توجه به افزایش شدید قیمت‌ های این عزیزان در بازار، زین پس بایستی غبار راهشان را توتیای چشمان خود نموده تا بلکه نظری هم بر ما بیافکنند.

این افزایش قیمت خودرو های وارداتی در بازار از ۱۵-۲۰ میلیون شروع شده و برای اتومبیل هایی که ورودشان از اساس ممنوع شده است، حتی تا میزان ۵۰۰ میلیون و بلکه هم بیشتر نیز ادامه می‌ یابد.

به منظور آگاهی شما مخاطبان گرامی نسبت به تغییرات قیمتی خودرو های وارداتی پس از اعمال تعرفه‌ های جدید، بر آن شدیم تا در قالب این مطلب، نوسانات قیمتی مدل‌ های مختلف را به اطلاع شما عزیزان برسانیم، پس لطفا در ادامه با ما همراه باشید.

در ابتدا به سراغ یکی از محبوبترین و باشخصیت ترین برند های دنیا یعنی آلفا رومئو می‌ رویم. هاچبک زیبا و دوست داشتنی جولیتا که پیش از اعمال عوارض جدید، به ترتیب از بهای کمینه و بیشینه ۱۶۷ تا ۱۷۵ میلیون تومان برخوردار بود، اینک با بهای ۱۸۷ تا ۱۹۵ میلیون تومان به فروش می‌ رسد.

کراس اوور چینی-بریتانیایی ام جی GS که قبلا با متوسط بهای ۱۶۷ میلیون در بازار خودنمایی می‌ کرد، هم اکنون نیز تقریبا با همین قیمت به کار خود ادامه می‌ دهد.

در ادامه به سراغ دو برند پرآوازه آلمانی یعنی بنز و ب ام و برویم که متاسفانه به شدت با افزایش قیمت مواجه شده‌ اند. از جمله محصولات مرسدس-بنز که پیش از این وارد کشور شده‌ اند، می‌ توان به مدل‌ های CLA45 و E200 اشاره نمود.

CLA45 مدل ۲۰۱۷ که پیش از این قضایا در بازه قیمتی ۶۴۵ تا ۷۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسید، هم اینک ارزشی بس بالاتر پیدا کرده و در دامنه قیمتی ۸۰۰ میلیون به گشت و گذار مشغول شده است. همچنین سدان E200 2017 نیز در جای خود آرام نگرفته و با جهشی حدودا ۲۰۰ میلیونی به عرصه ۹۰۰ میلیون وارد گشته است.

محصولات دوست داشتنی و جدید بی ام و نیز که پیش از این در اکثر نقاط کشور قابل رویت بودند، از این به بعد از ما روی برگردانده و تنها سه چهار مدل سطح پایین از آنها قابلیت دریافت پلاک ملی خواهند داشت.

بنابراین این عزیزان ناز پرورده نیز نازشان بیش از پیش خریدار پیدا کرده و قیمت‌شان رو به فزونی نهاده است. در این میان، مدل ایکس ۴ ۲۰۱۷ که سابقا با متوسط قیمت ۴۴۰ میلیون به فروش می‌ رسید، در حال حاضر در حوالی ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون قیمت می‌خورد که تقریبا افزایش ۳۵۰ میلیونی را شاهد بوده است. تغییرات بهای سایر محصولات این برند به شرح ذیل است:

بی ام و ۵۳۰i مدل ۲۰۱۷، قیمت قبل برابر ۴۸۰ تا ۵۸۰؛ بهای کنونی ۷۰۰ تا ۷۶۰ میلیون تومان.

بی ام و ۷۳۰Li مدل ۲۰۱۷: قیمت قبل برابر ۶۰۰ تا ۸۸۰ میلیون تومان؛ بهای کنونی معادل ۹۹۵ تا ۱،۵۶۰ میلیون تومان

بی ام و X3 مدل ۲۰۱۷ نیز از میانگین ۴۵۰ میلیون تومان به حدود ۷۲۰ میلیون تومان رشد قیمت داشته است.

همچنین سایر محصولات این شرکت نظیر بی ام و ایکس۱ با قیمت ۵۰۰ میلیون تومان، سری ۳ سدان مدل ۲۰۱۷ به قیمت ۳۶۰ میلیون تومان و سری ۵ سدان مدل ۲۰۱۸ به بهای حدودی یک میلیارد تومان در بازار خریدوفروش می‌ شوند.

در این بین، نکته تامل برانگیز به اختلاف ۸۰۰ میلیون تومانی حداقل و حداکثر ارزش ب ام و سری ۷ مدل ۲۰۱۷ باز می‌ گردد که بین یک تا یک میلیارد و هشتصد میلیون تومان قیمت خورده است.

هرچه قدر هم که آپشن های یک خودرو سطح بالا در نظر گرفته شود اما چنین اختلاف قیمتی بین تیپ های یک مدل خودرو واقعا جای بسی شگفتی دارد.


در میان محصولات پژو که فعلا به صورت وارداتی در کشور عرضه می‌ شوند، پژو ۵۰۸ که در ابتدا با میانگین بهای ۱۸۰ میلیون تومان، به دنبال پیدا کردن راه خود در بازار بود، هم اکنون موقعیت را برای افزایش قیمت مهیا دیده و با گذر از ۲۰۸ میلیون، در حال نزدیک شدن به ایستگاه ۲۳۰ میلیون تومان است.

از سوی دیگر شاسی بلند ماکان که جزو آخرین بازمانده های لشکر پورشه در ایران محسوب می‌ شود، مانند سایر وارداتی ها سر ناسازگاری برداشته و دم از ۸۵۰ الی ۱،۴۵۰ میلیون تومان می‌ زند. لازم به ذکر است که بهای پیشین این خودرو در حدود ۶۵۰ میلیون تومان بوده است.


محصولات محبوب و باکیفیت تویوتا هم دست نیافتنی‌تر شده‌ اند، به گونه ای که تویوتا C-HR از متوسط قیمت ۲۲۰ به میانگین ۲۷۰ میلیون تومانی جهش کرده است.

خودروی هیبریدی پریوس از آشیانه ۱۴۰-۱۸۰ به خانه ۱۵۰-۲۰۰ میلیونی وارد گشته است. تویوتا راو۴ مدل ۲۰۱۷ در حدود ۵۰-۶۰ میلیون افزایش قیمت داشته و در بازه ۲۷۰ تا ۳۲۰ میلیون تومان عرضه می‌ شود. وانت هایلوکس دوکابین مدل ۲۰۱۶ نیز از متوسط ۲۵۰ به عرصه ۳۵۰ میلیونی پا گذاشته است.


محصولات لوکس این خودروساز نیز که تحت برند لکسس وارد بازار کشور می‌ شدند و احتمالا دیگر امکان واردات نخواهند داشت، با افزایش قیمت حدودی ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان روبرو شده‌ اند.

به عنوان مثال مدل NX200T از حدود ۳۵۰ میلیون، به ۶۰۰ میلیون تومان رسیده و لکسس Rx200 از ۵۵۰ به ۷۰۰ تا ۹۵۰ میلیون تومان وارد شده است.

قیمت خودرو وارداتی لکسوس nx

در این بین و برخلاف لکسس، محصولات کره‌ ای اگرچه با منع مطلق ورود مواجه نشده‌ اند اما اپیدمی افزایش قیمت با توجه به افزایش تعرفه ها، دامن آنها را نیز گرفته است.

هیوندای سوناتا LF از بازه ۱۵۰-۱۹۰ به رنج ۱۷۰ تا ۲۴۰ میلیون تومان داخل شده است. کراس اوور محبوب سانتافه از ۲۰۵-۲۶۰ به ۲۳۰تا ۳۱۰ میلیون تومان رسیده است؛ حتی تا ۳۳۰ میلیون هم برخی از مدل‌ های آن قیمت‌گذاری شده‌ اند.

سایر محصولات هیوندای نیز به طور تقریبی با افزایش قیمت ۱۰ تا ۴۰ میلیون تومانی روبرو بوده‌ اند. در این میان افزایش قیمت هیوندای سانتافه به ۳۳۵ میلیون تومان با واکنش های بسیاری همراه شد و جالب آنکه این قیمت گذاری به نسخه ۲۰۱۷ سانتافه مربوط می شود و احتمالا در صورت واردات مدل ۲۰۱۸ بار دیگر باید انتظار افزایش قیمت این محصول به حدود ۳۵۰ میلیون تومان را داشته باشیم.

اوضاع برای دیگر برند کره‌ ای نیز به گونه‌ ای مشابه رقم خورده و محصولات پرطرفداری نظیر کیا اپتیما JF مدل ۲۰۱۷ از حدود ۲۰۰ میلیون تومان به نزدیکی ۲۴۰-۲۵۰ رسیده‌ اند. کیا سورنتو ۲۰۱۷ هم از حدود ۲۵۰ میلیون به بازه ۲۷۰ تا ۳۶۰ میلیون تومان وارد شده است.

قیمت خودرو وارداتی هیوندای سانتافه
در میان خودرو های شرکت فرانسوی رنو هم می‌ شود به دو محصول محبوب تلسیمان و کولئوس ۲۰۱۷ اشاره نمود که اولی با افزایش تقریبی ۳۰ میلیون تومانی، با بهای ۲۴۰ میلیون تومان عرضه می‌ شود و شاسی بلند کولئوس هم افزایش قیمت ۶۰-۷۰ میلیونی را تجربه کرده و در باشگاه ۲۷۰ تا ۳۰۰ میلیونی ها ثبت نام نموده است.


نمایندگی‌ های سایر خودرو های وارداتی به کشور نظیر محصولات نیسان، هوندا و میتسوبیشی نیز به نسبت افزایش تعرفه گمرکی محصولاتشان، رقم درج شده بر روی برچسب قیمت هر مدل را حدودا به همان نسبت افزایش داده‌ اند.

لازم به ذکر است که تمامی ارقام فوق به طور میانگین و تقریبی گزارش شده‌ اند و احتمالا در بازار، قیمت‌های متفاوت دیگری نیز وجود خواهد داشت.

Bilin

دیدگاه خود را در میان بگذارید

Please enter your comment!
Please enter your name here