photo_2018-01-21_23-32-14.jpg

همانطور که احتمالا در جریان هستید، ظرف چند ماه گذشته شاهد تغییر و تحولات سنگینی در حوزه تعرفه گمرکی خودروهای وارداتی بودیم که در نهایت منجر به انفجار قیمت ها در سال 97 در حوزه  خودروها در بازار شد.

در این زمینه کمترین تغییر قیمت برای خودروهایی با حجم موتور اندک (نظیر میتسوبیشی میراژ با پیشرانه 1.2 لیتری) با حدود 15 میلیون تومان افزایش و بیشترین افزایش قیمت در خصوص خودروهای ممنوعه جدید وارداتی رخ داد.

به شکلی که قیمت خودروهایی نظیر ب ام و سری هفت، پورشه ماکان، ولوو XC90 ظرف چند ماه از حدود 600 میلیون به بیش از یک میلیارد تومان افزایش داشته است.

قیمت خودرو

اما این بخش از بازار چندان مورد توجه مصرف کنندگان عادی نیست، در بخش مردمی تر بازار خودرو که شامل خودروهایی با قیمت زیر 150 میلیون تومان می شود، هنوز خودروسازان افزایش قیمت چندانی را اعمال نکرده اند و به نظر می رسد که در انتظار فروش خوب شب عید، در برابر شرایط نا مساعد اقتصادی مقاومت می کنند.

مونتاژی ها در صدر ارزش خرید

با توجه به کیفیت ضعیف اغلب خودروهای تولید داخل و قدیمی بودن تکنولوژی و مشخصات آن ها و افزایش هولناک قیمت خودروهای وارداتی، به نظر می رسد که در شرایط فعلی نمونه های مونتاژی در کشور از بالاترین ارزش خرید برخوردار شده اند.

از این میان می توان در بازه قیمتی کمتر از 60 میلیون تومان به خانواده تندر 90 و به خصوص ساندرو اشاره کرد که به سبب کیفیت مناسب -حتی علیرغم نداشتن آپشن های رفاهی و طراحی ظاهری مدرن- با استقبال قابل توجهی مواجه شده اند.

در میان خودروهای چینی نیز نمونه هایی نظیر چانگان CS35، بسترن B30 و در آینده ای نزدیک، BYD F3، MG360 و  هاوال های تحویلی بهمن موتور از ارزش خرید نسبتا بالایی برخوردارند.

قیمت خودرو

این درحالیست که خرید برخی دیگر از خودروهای چینی نظیر هایما، سایپا آریو (زوتی S300) و …به سبب مشخصات فنی و کیفی ضعیف یا قیمت گذاری نامناسب و عدم وجود خدمات مناسب، همچنان رسیک بالایی را به همراه دارد.

در رده قیمتی حدود 100 میلیون تومان نیز شاهد عرضه خودروهایی نظیر هیوندای I20، سراتو سایپا (104 میلیون تومان) و هیوندای اکسنت (107 میلیون تومان) هستیم که در مقام مقایسه با قیمت نجومی خودروهای وارداتی با قیمتی رقابتی عرضه می شوند، در نهایت بالاترین قیمت های مونتاژی نیز به خودروهایی نظیر، پژو 2008 (حدود 130 میلیون تومان در بازار)، مزدا 3 (حدود 125 میلیون تومان) چری تیگو 7 (حدود 140 میلیون تومان)، هیوندای النترا مونتاژی 97 (147 میلیون تومان) و سوزوکی ویتارا (حدود 150 میلیون تومان) مربوط می شود که همگی در مقایسه با رقبای وارداتی از نظر قیمتی، انتخاب های معقولانه ای به نظر می رسند.

قیمت خودرو

پیش بینی افزایش شدید قیمت ها ظرف ماه های آتی

واقعیت این است که تورم کلی کشور هر ساله زمینه افزایش قیمت خودروها را در نیمه نخست سال فراهم می آورد اما امسال به این شرایط، افزایش قابل توجه نرخ ارز نیز اضافه شده است.

بر این اساس قیمت تمام شده قطعات یدکی برای شرکت های قطعه ساز و وارد کننده به شکل محسوسی افزایش یافته است و به نظر می رسد که همین عامل (مشابه تجربه سال 91) زمینه لازم برای افزایش قیمتی در حدود 20 الی 30 درصد را در سال 97 ایجاد کند.

البته در خصوص خودروهایی با قیمت کمتر از 45 میلیون تومان، پروسه افزایش قیمت شامل تایید شورای رقابت خواهد بود که چند ماه به طول می انجامد اما برای خودروهایی با قیمت بیش از 45 میلیون تومان، خودروسازان می توانند در اولین فرصت ممکن افزایش قیمت سنگینی را اعمال نمایند و یا در صورت عدم صدور مجوز های مربوطه، با کاهش تیراژ تولید و کاستن از کیفیت، باعث افزایش قیمت ها در بازار و سنگین شدن کفه ترازو به ضرر مشتریان شوند.

این در حالیست که در بازار وارداتی نیز هنوز پای بسیاری از خودروهای 2018 به کشورمان باز نشده است اما با توجه به افزایش قیمت ارز طی روزهای اخیر و افزایش قیمت هر ساله خودروهای وارداتی، به نظر می رسد که شاهد افزایش چند ده میلیونی قیمت مدل های 2018 نسبت به نمونه های صفر کیلومتر 2016 و 2017 باشیم.

آرامش نسبی در بازار دست دوم

براساس برآورد های کلی، حجم بازار خودروهای دست دوم در حدود 5 برابر بزرگتر از بازار خودروهای صفر کیلومتر است و از آنجا که اغلب مشتریان در این بخش از بازار از بنیه مالی چندان بالایی برخوردار نیستند، افزایش قیمت خودروهای صفر کیلومتر تاکنون تاثیر پر رنگی بر افزایش قیمت نمونه های دست دوم به دنبال نداشته است.

از این رو شاید برای مشتریان خودروهای دست دوم، تا چند ماه پس از عید نیز فرصت خرید با قیمت های فعلی وجود داشته باشد، اما آنچه واضح است اینکه افزایش قیمت ناگهانی و شدید خودروهای تولیدی می تواند در نهایت تا حدی باعث افزایش قیمت (یا حداقل ثبات قیمت) خودروهای دست دوم شود و از این رو ممکن است به تعویق انداختن خرید خودرو مورد نیاز در نهایت نفعی برای مشتریان به دنبال نداشته باشد.

براساس تازه ترین گزارش های دریافتی از بازار، قیمت برخی از خودروهای داخلی مدل 97 به شرح زیر است.

خودروقیمت کارخانه‌ایقیمت بازار
تیبا۲۵ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان۲۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان
پراید SE۱۱۱۲۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان۲۳ میلیون تومان
پراید ۱۳۱۲۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
پژو ۴۰۵SLX۳۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان۳۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان
سمند EF۷۳۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان۳۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان
پژو پارس سال۳۸ میلیون تومان۳۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان
پژو ۲۰۶ تیپ ۵۳۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان۳۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان
پژو ۲۰۶ تیپ ۲۳۳ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان۳۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان
پژو ۲۰۶ مدل وی‌۸۳۹ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان۳۹ میلیون تومان
رانا۳۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان۳۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان
دنا۴۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان۴۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان
ام وی ام S۱۱۰۳۲ میلیون تومان۳۲ میلیون تومان
ام‌وی‌ام ۵۵۰۵۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان۵۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
جک S۵ اتومات۱۰۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان۱۰۵ میلیون تومان
جک J۵  اتومات۶۳ میلیون تومان۶۴ میلیون تومان
ساندرو۴۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان۴۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان
ساندرو اتومات۴۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان۵۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان
ساندرو استپ‌وی۴۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان۵۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان
ساندرو استپ‌وی اتومات۵۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان۶۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
پارس تندر۴۱ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان۴۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
تندر ۹۰ پلاس اتومات۴۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان۵۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان
تندر ۹۰ E۲۳۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان۴۳ میلیون تومان

Bilin

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید