۰۶۶۱۸a05-8f05-4486-807f-631d728779b4

سدان جدید سایپا برای اولین بار در نمایشگاه خودروی شیراز رونمایی شد . چندین سال بود که همواره اخباری مبنی بر توسعهٔ پلت‌فرمی داخلی توسط سایپا بنام SP100 برای ساخت محصولات جدید به گوش می‌رسید و از خودرویی که قرار بود بر روی این پلت‌فرم جدید ساخته شود نیز رندرهایی منتشر شده بود. حال سرانجام سایپا رسماً اولین محصول ساخت شده روی پلت‌فرم جدید و داخلی SP100 را در نمایشگاه شیراز رونمایی کرده است. این ماشین یک سدان کامپکت در کلاس C است که سایپا به‌طور رسمی برای آن نام «رُهام» را انتخاب کرده است.

مدیرعامل سایپا «محسن جهرودی» در رابطه با رُهام گفته است:

«این خودرو از مدرن‌ترین امکانات و قابلیت‌های روز برخوردار بوده و از هر نظر توان رقابت با خودروهای خارجی هم‌ردهٔ خود در بازار ایران را دارد. این خودرو صد درصد ایرانی بوده و تمام مراحل طراحی تا ساخت آن توسط متخصصان ایرانی انجام شده است. تلاش می‌کنیم در کمترین زمان ممکن مراحل تست این خودرو را به پایان رسانده و تولید انبوه آن‌را آغاز کنیم».

مدیر پروژهٔ SP100 «شهروز حسینی» هم دراین‌باره گفته است:

«خودروی رهام یک محصول در کلاس C به شمار می‌رود که بر اساس نیازسنجی بازار داخلی و سلیقه مشتریان ایرانی طراحی شده و با برخورداری از حداکثر امکانات، استانداردهای روز دنیا را پاس خواهد کرد. تمرکز بر روی کیفیت یکی از رویکردهای اصلی سایپا برای طراحی این خودرو از ابتدای امر بوده و درعین‌حال طراحی ظاهری این خودرو نیز منطبق بر دانش روز دنیا بوده است. در طراحی این خودرو برجسته‌ترین متخصصان داخلی و بین‌المللی همکاری داشته‌اند و در ادامه تلاش خواهیم کرد تا با تمرکز بروی تولید قطعات با بالاترین کیفیت و همچنین دقت در مونتاژ، یک خودرو رقابت‌پذیر در کلاس بین‌المللی تولید کنیم».

به ادعای مهندسین سایپا، در رهام علاوه بر استحکام و زیبایی، ایمنی بالا هم مدنظر بوده است؛ بنابراین ایمنی این خودرو در سطح استاندارهای جهانی بوده و امکان آزمایش آن در مراکز معتبر تست تصادف مثل یورو انکپ وجود دارد. گفته شده رهام می‌تواند در آزمون‌های تصادف این سازمان سه ستارهٔ ایمنی را کسب کند. همان‌طور که گفته شد، رهام روی پلت‌فرم جدید سایپا بنام SP100 ساخته شده که از آن به‌عنوان اولین پلت‌فرم داخلی یاد می‌شود. به همین دلیل هزینهٔ قابل‌توجهی برای توسعهٔ این پلت‌فرم صرف شده تا امکان ساخت اولین خودروی کاملاً ایرانی فراهم گردد. درهرحال اگر این ادعاها صحت داشته باشد می‌توان گفت ساخت رهام گام مهمی به سمت جلو در صنعت خودروسازی عقب‌ماندهٔ ایران محسوب می‌شود.

به گفتهٔ سایپا، رهام اولین خودروی ایرانی محسوب می‌شود که بر روی پلت‌فرم داخلی ساخته شده است و بنابراین برای اولین بار بخش مهمی از فرایند توسعهٔ یک خودرو در داخل کشور انجام گرفته است. البته در توسعهٔ این ماشین مشاوره‌ها و همکاری‌های خارجی هم دخیل بوده است. با توجه به اینکه چندی پیش این سدان جدید سایپا در هند رؤیت شده بود، به نظر می‌رسد رهام در مرکز تحقیقات گروه رنو-نیسان در هند مورد آزمایش قرار گرفته است. همچنین پلت‌فرم SP100 نیز یک مگا پلت‌فرم پیشرفته است که سایپا می‌تواند با استفاده از آن خودروهای دیگری در کلاس‌های مختلف مثل هاچ‌بک و کراس‌اوور را هم تولید نماید.

رهام در ظاهر خودرویی مدرن و نسبتاً زیبا به نظر می‌رسد. در نمای جلویی دماغه‌ای پف‌کرده دیده می‌شود که با پیکرهٔ کلی خودرو هماهنگ است و در نمای عقبی هم شاهد فُرمی ساده اما نسبتاً مدرن هستیم. به‌طورکلی استایل ظاهری رهام برای شرکتی که شاهکارهایی چون ساینا و کوییک را در کارنامهٔ خود دارد، مناسب، زیبا و هماهنگ به نظر می‌رسد که مشابه آن شاید تاکنون در صنعت خودروسازی ایران دیده نشده است. در داخل خودرو نیز هرچند طراحی داشبورد ساده و معمولی است اما می‌توان آن‌را برای شرکتی چون سایپا قابل‌قبول دانست که حداقل قابلیت قیاس با خودروهای هم‌کلاس چینی را دارد.

در زیر کاپوت رهام یک پیشرانهٔ ۱٫۶۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی شانزده سوپاپ با تکنولوژی زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها قرار گرفته که ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۴ نیوتن متر گشتاور دارد؛ اما مشخصات این موتور بسیار به پیشرانهٔ جدیدی که به‌تازگی برای برلیانس سری H300 ارائه شده شباهت دارد و به نظر می‌رسد سایپا برای خودرویی که آن‌را صد درصد ایرانی و داخلی می‌داند از پیشرانه‌ای چینی استفاده کرده است. درهرحال گفته شده انتقال نیروی این موتور در توسط دو گیربکس مختلف شامل یک نمونهٔ پنج سرعتهٔ دستی و یک واحد شش سرعتهٔ اتوماتیک صورت می‌گیرد.

طبق اعلام سایپا، رهام در شش تیپ مختلف شامل پایه یک، استاندارد، پایه دو، میانی، لوکس و سوپر لوکس ارائه می‌شود که تیپ‌های بالایی آن از تجهیزات و آپشن‌های زیادی برخوردارند که تقریباً با خودروهای امروزی برابری می‌کند. این تجهیزات که البته بسیاری از آن‌ها فقط در دو تیپ لوکس و سوپر لوکس ارائه می‌گردند، شامل مواردی چون تهویه مطبوع اتوماتیک، کمربندهای ایمنی پیش کشنده، شش ایربگ (شامل ایربگ‌های جانبی، پرده‌ای و ایربگ رانندهٔ دومرحله‌ای)، آینه‌های جانبی اتوماتیک، سنسور پارک، هشدار مانع روی آینه‌ها، دی‌لایت، سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، نمایشگر هفت یا دَه اینچی اندروید، سانروف، صندلی‌های چرمی با تنظیم برقی، کروز کنترل، فرمان برقی حساس به سرعت و سیستم پایش باد تایرها می‌شود.

مطالب خواندنی : حضور چندباره ایران‌خودرو سورن در اتاق عمل!

رهام ۴٫۴۶ متر طول، ۱٫۷۷ متر عرض و ۱٫۵۰ متر ارتفاع داشته و فاصلهٔ محوری آن‌هم برابر با ۲٫۶۵ متر است. وزن این سدان کامپکت ایرانی نیز بسته بر هر تیپ، بین ۱۲۶۰ تا ۱۳۳۰ کیلوگرم متغیر بوده و صندوق بار آن ۴۲۰ لیتر ظرفیت دارد. رینگ‌های خودرو از نوع ۱۵ و ۱۶ اینچی با لاستیک‌های ۱۸۵ و ۲۰۵ بوده و ترمزهای آن در هر چهارچرخ دیسکی هستند. تعلیق رهام در جلو از نوع مک‌فرسون و در عقب با میله‌های پیچشی است و ظرفیت باک سوخت آن‌هم معادل ۴۷ لیتر است.

و در پایان در رابطه با نام این سدان جدید ایرانی هم گفته شده که رهام نامی کاملاً ایرانی و به معنای پرندهٔ آزاد و رهایی است که هیچ‌گاه شکار نمی‌شود. گفته شده این نام کاملاً با استایل مدرن خودرو که با الهام از شاهین طراحی شده هماهنگ است. درکل در صنعت خودروسازی که سال‌ها است به تولید خودروهای قدیمی، بی‌کیفیت و از رده خارج می‌پردازد، شاید بتوان سایپا رهام را قدم مثبتی دانست مشروط بر اینکه با کیفیت و قیمتی مناسب به بازار عرضه گردد. این در حالی است که شنیده‌هایی به قیمتی در حدود ۷۰ میلیون تومان برای رهام اشاره دارند.

Bilin
pedal

دیدگاه خود را در میان بگذارید

Please enter your comment!
Please enter your name here