emmanuel-macron-759.jpg

امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه عقیده دارد در زمان انتخابات و جریان داشتن کمپین‌های تبلیغاتی، وب سایت‌ ها باید برای جلوگیری از شایعه‌پراکنی و انتشار اخبر ناصحیح فیلتر شوند. به عقیده رییس جمهور فرانسه فیلتر کردن وب سایت ها از قضاوت اشتباه افراد جلوگیری می‌کند.

غول‌های بزرگ دنیای تکنولوژی همچون فیس بوک و گوگل سال‌ها است به دنبال روشی برای تشخیص و حذف اخبار ناصحیح از شبکه‌های اجتماعی خود می‌گردند، اما در یافتن آن عاجز ماند‌ه‌اند. اهمیت این موضوع بسیار بیشتر از آن چیزی است که تصور می‌کنید. بسیاری انتخاب شدن دونالد ترامپ به عنوان رییس جمهور ایالات متحده آمریکا و به دردسر افتادن میلیاردها نفر از مردم کره زمین را بر گردن فیس بوک می‌اندازند، چرا که در زمان تبلیغات دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، حجم انبوهی از اخبار ناصحیح درباره رقیب انتخاباتی وی یعنی هیلاری کلینتون در سطح بزرگترین شبکه اجتماعی منتشر شد و ذهن مردم را نسبت به او خراب کرد.

اما به نظر رییس جمهور فرانسه راهکار بسیار مناسبی برای این کار پیدا کرده است. البته پیشنهاد وی یک راه حل نبوده و در اصل پاک کردن صورت مسئله است! به عقیده امانوئل مکرون باید دسترسی به وب سایت‌ ها را به طور کامل قدغن کرد تا از بروز چنین حوادثی جلوگیری شود.

امانوئل مکرون، رییس جمهور 40 ساله و جوان فرانسه، روز چهارشنبه سوم ژانویه (سیزدهم دی) در گفتگو با روزنامه نگاران گفت طی تصمیمی جدید قصد دارد با وضع قوانینی تازه، مشکل اخبار فیک آنلاین در زمان راه افتادن کمپین‌های سیاسی را برطرف کند.

رییس جمهور فرانسه

در طرح وی اقدامات سرسختانه‌ای مطرح شده است، به طوری که دولت را قادر می‌سازد اخبار ناصحیح را حذف کرده و یا وب سایت های انتشاردهنده آن‌ها را به طور کامل بلاک کند. او عقیده دارد برای محافظت از دموکراسی‌های لیبرال می‌بایست خیلی محکم ایستاد و قوانین جدی و شفافی وضع کرد. وقتی اخبار دروغین و جعلی پراکنده می‌شوند، مردم بر اساس آن‌ها دست به قضاوت زده و تصمیمی اشتباه می‌گیرند، پس باید این مطالب فیک را حذف و سپس حساب‌های کاربری را از بین برد و در نهایت، وب سایت مذکور را بلاک کرد.

رییس جمهور فرانسه معتقد است در تبلیغات آنلاین حین برگزاری کمپین‌های انتخاباتی، باید شفافیت‌سازی کاملی انجام بگیرد. یکی از دلایل تصمیم‌های سرسختانه مکرون، تلاش برای آسیب رساندن به وی از طریق دنیای مجازی بود، اما هکرها در نهایت نتوانستند کاری از پیش ببرند و این فرد به حق واقعی و قانونی خود دست پیدا کرد.

فیس بوک و توییتر

بر اساس گفته‌های گاردین، قوانین جدید وضع شده در فرانسه، پلتفرم‌ها را مجبور به اعلام عمومی افراد انتشاردهنده تبلیغات می‌کند. همچنین افراد دیگر نمی‌توانند طی کمپین‌های انتخاباتی به میزان نامحدود برای تبلیغات آنلاین هزینه کرده و برای آن‌ها محدودیت‌هایی در نظر گرفته خواهد شد.

تصمیم رییس جمهور فرانسه بعد از اقدامات فیس بوک و توییتر گرفته شده است

بررسی‌ها نشان داده فیس بوک و توییتر قدم‌های مهمی برای افزایش شفافیت در تبلیغات آنلاین انجام داده‌اند. در ماه اکتبر (آبان)، فیس بوک تبلیغ‌کنندگان سیاسی را مجبور کرد اطلاعات بیشتری پیرامون هویت خود منتشر کنند. توییتر در همان ماه اعلام کرد از این پس اطلاعات بیشتری درباره کمپین‌های تبلیغاتی شامل افراد درخواست‌کننده و هزینه‌های صرف شده منتشر خواهد کرد. توییتر همچنین به کاربران اجازه می‌دهد اطلاعات بیشتری درباره تبلیغات هدفمند نمایش داده شده به آن‌ها به دست آورده و از انتشاردهندگان درخواست می‌کند خود را به صورتی شفاف‌تر معرفی کنند.

تصمیم امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه سبب می‌شود غول‌های دنیای تکنولوژی، در صورت انتشار اطلاعات ناصحیح و پراکنده کردن اخبار جعلی مجبور به پاسخ‌گویی باشند. با وادار کردن انتشاردهندگان تبلیغات به معرفی خود به صورتی واضح و همچنین اعلام هزینه‌های صرف شده، دولت فرانسه از انتشار اخبار جعلی به میزان زیادی جلوگیری خواهد کرد. باید دید آیا با انجام این فعالیت‌ها، رعایت اصول دموکراسی همچنان امکان‌پذیر است یا خیر.

Bilin

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید