Saipa-EU6-Engine-4.jpg

در تاریخ اول مرداد امسال، سایپا طی مراسمی با حضور محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط‌زیست، سورنا ستاری معاون فناوری رئیس‌جمهور و مهدی جمالی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از یک پیشرانهٔ سه سیلندر رونمایی کرده که به آن لقب ملی داده است. این موتور، از نوع یک لیتری سه سیلندر توربوشارژ بوده و طبق اعلام سایپا قدرتی در حدود 125 اسب بخار تولید می‌کند. مجری پروژهٔ موتور ملی سایپا، شرکت تیوان است که زیرمجموعهٔ مگا موتور بوده و طراحی و نمونه‌سازی این موتور را انجام داده است. گفته شده این پیشرانهٔ سه سیلندر به‌صورت پایه با استاندارد آلایندگی یورو 5 سازگار است اما توانایی ارتقاء به استاندارد یورو 6 را دارد. مصرف سوخت این موتور نیز حدود 5 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است.

سایپا این موتور را که EU6 نام دارد، به‌عنوان یک خانواده معرفی کرده که با چهار سطح قدرت مختلف عرضه خواهد شد. مجتبی میر سهیل، مدیرعامل شرکت تیوان در مراسم رونمایی از این موتور گفته است که برای ساخت آن قرارداد انتقال فناوری با برترین شرکت دنیا در زمینه طراحی و توسعه قوای محرکه بسته شده و نعمت زاده نیز از شرکت AVL اتریش به‌عنوان مشاور و انتقال‌دهندهٔ تکنولوژی این موتور به ایران نام برده است؛ بنابراین معلوم نیست چرا سایپا این پیشرانه را ملی دانسته‌ است! البته وقتی ایران‌خودرو پیشرانهٔ EF7 که توسط شرکت آلمانی FEV طراحی و ساخته شده را ملی می‌داند، اقدام سایپا هم در مورد ملی خواندن موتور EU6 نباید عجیب به نظر برسد. به گفتهٔ مدیرعامل سایپا، طی دو سال آینده فرایند تولید انبوه این پیشرانهٔ سه سیلندر آغاز خواهد شد. گفته شده که قرار است از این موتور در خودروهای سری X200 و محصولات آیندهٔ SP0 و SP100 سایپا استفاده گردد.

همچنین مدیرعامل سایپا در همین مراسم گفته است که این شرکت برنامهٔ توسعه و ساخت خودروهای برقی را هم در دست اجرا دارد به‌گونه‌ای که سایپا در نظر دارد خودروهای برقی خود را بر روی همین دو پلت‌فرم SP0 و SP100 تولید و عرضه کند؛ اما پیش از آن، هم‌اکنون تیبای برقی به‌عنوان نخستین خودروی الکتریکی سایپا، آماده شده است و در حال انجام تست‌های اولیه بوده و به‌زودی به بازار عرضه خواهد شد. همچنین وی افزوده است که سایپا در حال طراحی یک مگا پلت‌فرم ملی است که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، هرسال حداقل دو محصول جدید را بر اساس پلت‌فرم‌های جدید خود وارد بازار خواهد کرد. علاوه بر این، مهدی جمالی طی مراسم رونمایی از موتور سه سیلندر در مورد پراید نیز گفته است که سایپا به خروج این خودرو از چرخهٔ تولید خود علاقه‌مند ‌است و هم‌اکنون به دنبال یافتن جایگزینی برای آن است که این موضوع، دغدغهٔ فعلی سایپا است زیرا اقتصاد عموم جامعه خصوصاً اقشار کم‌درآمد به پراید وابسته است؛ بنابراین برنامه‌ریزی‌ها بر آن است که خاتمهٔ تولید پراید آسیبی به اقشار کم‌درآمد وارد نکند.

گفته شده با مصوبهٔ شورای عالی اقتصاد، 328 میلیون دلار به طرح موتور سه سیلندر اختصاص داده شده است. همچنین یکی از مسئولان این پروژه گفته است که این پیشرانه قرار است با تیراژ 250 هزار دستگاه در سال تولید شده و درصورتی‌که منابع مالی آن تأمین و داخلی‌سازی آن انجام شود، از اواخر پاییز سال آینده روی محصولات سایپا نصب خواهد شد. این در حالی است که ایران‌خودرو هم برنامه‌های زیادی برای موتور EF7 پیش‌بینی کرده بود به‌گونه‌ای که قصد داشت تیراژ آن‌را به 300 هزار دستگاه در سال رسانده و حتی نسخهٔ کم‌حجم‌تری از آن‌را با نام EF4 و نسخهٔ دیزلی آن‌را هم با نام EFD تولید کند اما هیچ‌کدام از این برنامه‌ها عملی نشدند؛ بنابراین بعید نیست که موتور EU6 سایپا نیز به سرنوشت EF7 دچار شده و از دستیابی به برنامه‌های تعیین‌شده بازماند.

 

pedal

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید