به پنجمین قسمت از دور هفتم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال رسیدهایم و به سراغ گروه سدانهای بزرگ نیمه لوکس رفتهایم. در ششمین دوئل این گروه شاهد رقابت میان شورلت ایمپالا و تویوتا آوالون بودیم که طی آن مجموعاً تعداد 1793 رأی به ثبت رسیده است. در این دوئل ایمپالا موفق به کسب 964 رأی شد و بدین ترتیب با 53 درصد از کل آراء پیروز رقابت لقب گرفت درحالیکه آوالون 829 رأی دریافت کرده است. حال امروز در هفتمین و آخرین دوئل گروه سدانهای بزرگ نیمه لوکس، کادیلاک XTS و هیوندای آزرا در برابر یکدیگر قرار گرفتهاند.
بیوک لاکراس | کیا کادنزا | لکسس ES | رنو لتیتود |
بیوک لاکراس | لکسس ES | ||
نیسان ماکسیما | سیتروئن C6 | کرایسلر 300 | فورد تاروس |
نیسان ماکسیما | کرایسلر 300 | ||
تویوتا آوالون | شورلت ایمپالا | دوج چارجر | شورلت SS |
شورلت ایمپالا | دوج چارجر | ||
کادیلاک XTS | هیوندای آزرا | ||
؟ |
کادیلاک XTS
کادیلاک در سال 2005 سدان فول سایز DTS را بهعنوان جایگزین مدل دویل معرفی کرد. این خودرو که یک سدان لوکس دیفرانسیل جلو بود، پرچمدار کادیلاک محسوب میشد. در همین حال سدان دیگری بنام STS هم در سبد محصولات کادیلاک وجود داشت که در جایگاهی بین مدلهای CTS و DTS قرار میگرفت. سپس در نمایشگاه لسآنجلس 2011 کادیلاک سدان فول سایز جدیدی بنام XTS را بهعنوان پرچمدار جدید خود معرفی کرد که جایگزین هردو سدان DTS و STS شد. البته XTS هم مانند DTS سدانی دیفرانسیل جلو است و بر روی پلتفرم اپسیلون II جنرال موتورز مشترک با دیگر سدانهای فول سایز این شرکت یعنی شورلت ایمپالا و بیوک لاکراس ساخته شده است. البته با معرفی سدان جدید و دیفرانسیل عقب CT6 در نمایشگاه نیویورک 2015 بهعنوان پرچمدار جدید کادیلاک، این عنوان از XTS گرفته شد اما بااینحال XTS همچنان در سبد محصولات کادیلاک حضور دارد و حتی بهتازگی فیسلیفتی را هم تجربه کرده است. این موضوع بدین خاطر است که با وجود عرضهٔ مدل دیفرانسیل عقب CT6 همچنان XTS فروش بالای خود را حفظ کرده و پرفروشترین سدان کادیلاک محسوب میشود بهنحویکه تا پایان ماه نوامبر امسال در ایالاتمتحده 15 هزار دستگاه فروش داشته درحالیکه فروش CT6 در همین مدت تنها 9700 دستگاه بوده است. همچنین XTS هماکنون تنها سدان دیفرانسیل جلوی کادیلاک محسوب میشود. این سدان لوکس آمریکایی در زادگاهش تنها با یک پیشرانهٔ 3.6 لیتری V6 در دو نسخهٔ تنفس طبیعی و توئین توربو عرضه میگردد که نسخهٔ تنفس طبیعی آن 310 اسب بخار قدرت و 360 نیوتن متر گشتاور دارد. این مدل در حالت استاندارد بهصورت دیفرانسیل جلو عرضه میگردد اما امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک هم برای آن وجود دارد. نسخهٔ توئین توربوی این موتور اما 410 اسب بخار قدرت و 500 نیوتن متر گشتاور داشته و در مدل V Sport ارائه میگردد. این مدل بهصورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز است ولی ما جهت هماهنگی با رقیب کرهای نسخهٔ تنفس طبیعی XTS را برای این دوئل انتخاب کردهایم. XTS در چین نیز بازار پررونقی داشته و حتی در آنجا توسط جوینت ونچر جیام شانگهای به تولید هم میرسد. در این کشور علاوه بر پیشرانهٔ 3.6 لیتری، یک موتور 2 لیتری چهار سیلندر توربو هم برای XTS ارائه میشود. انتقال نیروی تمامی این موتورها اما توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک انجام میگیرد.
هیوندای آزرا
شاید جالب باشد بدانید که آزرا یکی از قدیمیترین و باسابقهترین محصولات در حال تولید هیوندای محسوب میشود بهگونهای که نسل اول این سدان بزرگ کرهای برای اولین بار در سال 1986 معرفی شده و تا سال 1992 به تولید رسید؛ اما این نسل در اصل نسخهٔ تغییر برند دادهشدهٔ نسل دوم میتسوبیشی Debonair بود. با معرفی نسل سوم میتسوبیشی دبونایر در سال 1992، هیوندای نیز بازهم نسخهٔ ریبج شدهٔ آنرا بهعنوان نسل دوم آزرا معرفی کرد؛ بنابراین دو نسل اول آزرا در اصل همان میتسوبیشی دبونایر بودند. سپس در سال 1998 میتسوبیشی بدون معرفی نسل جدید به تولید این سدان خود برای همیشه پایان داد و به همین دلیل هیوندای خود اقدام به ساخت نسل سوم آزرا کرده و آنرا در سال 1998 معرفی نمود. از این نسل به بعد آزرا در برخی بازارها با نام گرنجور عرضه گردید. سپس در سال 2005 نوبت به معرفی نسل پنجم این ماشین رسید که به کسورمان هم راه یافته و به خودروی محبوبی تبدیل شد. در نمایشگاه لسآنجلس 2011 نیز هیوندای نسل پنجم آزرا را رونمایی کرد که این نسل هم به کشورمان راه یافت؛ اما سرانجام نسل پنجم آزرا نیز با تجربهٔ یک فیسلیفت نهایتاً سال گذشته به پایان راه رسیده و جای خود را به نسل ششم داد که برای اولین بار در اکتبر 2016 معرفی شد؛ اما هیوندای اعلام کرده که این نسل از آزرا در ایالاتمتحده عرضه نخواهد شد زیرا سوناتا و جنسیس G80 جای آنرا در این کشور پُر خواهند کرد؛ بنابراین آزرا برخلاف گذشته خودرویی جهانی نبوده و حتی در اروپا هم عرضه نمیگردد و صرفاً در بازارهای آسیایی مثل بازار داخلی کرهٔ جنوبی و خاورمیانه عرضه میشود. این نسل روی پلتفرم Y7 کیا هیوندای ساخته شده که با هیوندای سوناتا، کیا اپتیما و کیا کادنزا مشترک است. این خودرو در طراحی نیز بهوضوح از محصولات جنسیس الهام گرفته است. آزرا هماکنون با چهار پیشرانهٔ مختلف به بازار عرضه میشود که ما قویترین آنها را انتخاب کردهایم. این یک واحد 3.5 لیتری V6 تنفس طبیعی با 290 اسب بخار قدرت و 340 نیوتن متر گشتاور است. تمامی مدلهای آزرا بهصورت دیفرانسیل جلو عرضه شده و سامانهٔ چهارچرخ محرک برای آن ارائه نمیشود. هرچند نسل ششم آزرا در ایالاتمتحده عرضه نمیشود اما امسال همچنان نسل قبلی در این کشور حضور داشته ولی تا پایان ماه نوامبر تنها 2800 دستگاه فروش داشته است.
مشخصات فنی
کادیلاک XTS | هیوندای آزرا | |
پیشرانه | 3.6 لیتری V6 | 3.5 لیتری V6 |
تنفس | طبیعی | طبیعی |
قدرت | 310 اسب بخار | 290 اسب بخار |
گشتاور | 360 نیوتن متر | 340 نیوتن متر |
گیربکس | 6 سرعته اتوماتیک | 8 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو/چهارچرخ | جلو |
شتاب صفرتاصد | 6.7 ثانیه | 7.4 ثانیه |
حداکثر سرعت | 250 کیلومتر/ساعت | 230 کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | 10.7 لیتر (ترکیبی) | 10.7 لیتر (ترکیبی) |
وزن | 1825 کیلوگرم | 1660 کیلوگرم |
طول | 5.10 متر | 4.93 متر |
فاصلهٔ محوری | 2.83 متر | 2.85 متر |
حجم صندوق بار | 510 لیتر | 445 لیتر |
قیمت پایه | 46,395 دلار | 34,100 دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
pedal