امروز با قسمت سوم از دور دهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی رسیدهایم و به سراغ گروه هاچبکهای کامپکت رفتهایم که در دوئل قبلی آن کیا سید و امجی 5 باهم به رقابت پرداختند. در این دوئل مجموعاً تعداد 1295 رأی به ثبت رسیده است که کیا با دریافت 995 عدد از آنها و کسب 77 درصد از کل آراء پیروز شد درحالیکه امجی تنها 300 رأی دریافت کرده و بدین ترتیب در مرحلهٔ مقدماتی حذف شد. حال امروز در پنجمین دوئل گروه هاچبکهای کامپکت، فولکسواگن گلف به مصاف مینی کلابمن رفته است.
فورد فوکوس | سیتروئن C4 | سئات لئون | هیوندای i30 |
فورد فوکوس | سئات لئون | ||
امجی 5 | کیا سید | نیسان پولسار | پژو 308 |
کیا سید | پژو 308 | ||
اوپل آسترا | تویوتا آیوریس | مینی کلابمن | فولکسواگن گلف |
؟ | ؟ |
فولکسواگن گلف
گلف را میتوان بهواقع برترین و محبوبترین هاچبک دنیا دانست. این هاچبک افسانهای برای اولین بار در سال 1974 بهعنوان جایگزین مدل بسیار موفق بیتل راهی بازارهای جهانی شد و توانست راه پرافتخار پدرش را ادامه دهد. گلف پس از پاسات، دومین ساختهٔ فولکسواگن بود که از ترکیب موتور جلو، محور جلو استفاده میکرد. نسل اول این ماشین در سه نسخهٔ اصلی هاچبک سهدر، هاچبک پنجدر و کابریولت تا سال 1983 روی خط تولید بود و پس از تولید 6.8 میلیون دستگاه جای خود را به نسل دوم داد. از سال 1974 تاکنون تولید این هاچبک محبوب آلمانی بیوقفه در نسلهای مختلف ادامه داشته است تا اینکه امروزه به نسل هفتم خود رسیده است. این نسل برای اولین بار در سپتامبر سال 2012 در برلین رونمایی شد و در نمایشگاه پاریس همان سال به نمایش عمومی درآمد. نسل هفتم گلف روی پلتفرم MQB گروه فولکسواگن ساخته شده که با خودروهای فراوانی از این گروه خودروسازی مانند آئودی A3، سئات لئون و اشکودا اکتاویا مشترک است. نسل هفتم این خودرو بهتازگی فیسلیفت و بهروزرسانی میاندورهای خود را نیز تجربه کرده است که شامل تغییراتی جزئی در ظاهر و داخل و ارتقاء تکنولوژی میشود. گلف هماکنون در انواع بسیار مختلف، در مدلهای گوناگون و با موتورهای زیادی به بازار عرضه میشود و خانوادهٔ آن از تنوع بسیار بالایی برخوردار است. گلف در مدلهای مختلفی چون هاچبک و استیشن به تولید میرسد و در خانوادهٔ آن از مدل تمام الکتریکی e-Golf تا مدلهای داغ GTI و R وجود دارد. حتی نسخهٔ امپیوی این خودرو نیز با نام گلف اسپرتون ساخته میشود. از بین این مدلهای فراوان، در دوئل ما نسخهٔ هاچبک پنجدر گلف شرکت کرده و از بین موتورهای بنزینی و دیزلی گوناگون آن، پیشرانهٔ 1.4 لیتری چهار سیلندر توربو بنزینی را انتخاب کردهایم. این موتور در دو سطح قدرت مختلف ارائه میشود که نسخهٔ قدرتمندتر آن 150 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور دارد. فولکسواگن گلف سال گذشته در اروپا بیش از 482 هزار دستگاه و در ایالاتمتحده نزدیک به 69 هزار دستگاه فروش داشته است.
مینی کلابمن
مینی برای اولین بار از نام کلابمن در سال 1969 یعنی در زمان مالکیت شرکت بریتیش لیلاند، برای نسخهٔ فیسلیفت شدهٔ خودروی کوچک و مشهور خود استفاده کرد. این خودرو تا سال 1980 در دو نسخهٔ معمولی و استیشن به تولید رسید و سپس نام کلابمن از سبد محصولات مینی کنار رفت تا اینکه بعد از چندین سال، در دوران مالکیت بامو، مینی بار دیگر از این نام استفاده کرده و در سال 2007 خودروی جدیدی بنام کلابمن را معرفی نمود. این ماشین روی پلتفرم همان مینی هاچبک ساخته شده بود و در نمای جلو کاملاً با آن یکسان بود؛ بنابراین کلابمن جدید در اصل نسخهٔ کشیده یا استیشن مینی کوپر محسوب میشد. طراح دربهای این خودرو نیز منحصربهفرد بود زیرا فقط در سمت راست خودرو، بعد از درب جلو، یک درب کوچک تعبیه شده بود که عکس دربهای جلو باز میشد و ورود و خروج سرنشینان عقب را سهولت میبخشید. سپس در نمایشگاه ژنو 2014، مینی نسخهٔ کانسپت نسل دوم کلابمن را رونمایی کرد و چندی بعد در نمایشگاه فرانکفورت 2015 نسخهٔ تولیدی آن معرفی گردید. این نسل روی پلتفرم UKL2 بامو ساخته شده که با بامو X1، بامو سری 2 گرن و اکتیو تورر و مینی کانتریمن مشترک است. در این نسل طراحی دربهای کلابمن نیز تغییر کرده و به یک هاچبک یا استیشن پنجدر معمولی با دربهای متعارف تبدیل شده است. بااینحال نسل دوم کلابمن همچنان در نمای جلویی شباهت زیادی با مینی کوپر هاچبک دارد. کلابمن هماکنون با پیشرانههای بنزینی و دیزل مختلفی به بازار عرضه میشود که قویترین آنها یک واحد 2 لیتری چهار سیلندر توربو با 230 اسب بخار قدرت است که در مدل John Cooper Works ارائه میشود و بهصورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز است. برای این دودل ولی ما پیشرانهٔ 1.5 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ بنزینی کلابمن را انتخاب کردهایم که 135 اسب بخار قدرت و 220 نیوتن متر گشتاور دارد. مینی کلابمن سال گذشته در اروپا بیش از 32 هزار دستگاه و در ایالاتمتحده حدود 7700 دستگاه فروش داشته است.
مشخصات فنی
فولکسواگن گلف | مینی کلابمن | |
پیشرانه | 1.4 لیتری 4 سیلندر | 1.5 لیتری 4 سیلندر |
تنفس | توربوشارژ | توربوشارژ |
قدرت | 150 اسب بخار | 135 اسب بخار |
گشتاور | 250 نیوتن متر | 220 نیوتن متر |
گیربکس | 7 سرعته دوکلاچه | 6 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو | جلو |
شتاب صفرتاصد | 8.2 ثانیه | 9.1 ثانیه |
حداکثر سرعت | 215 کیلومتر/ساعت | 205 کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | 5.1 لیتر (ترکیبی) | 5.2 لیتر (ترکیبی) |
تولید آلایندگی | 118 گرم/کیلومتر | 120 گرم/کیلومتر |
ظرفیت باک | 50 لیتر | 48 لیتر |
وزن | 1205 کیلوگرم | 1320 کیلوگرم |
طول | 4.35 متر | 4.25 متر |
فاصلهٔ محوری | 2.62 متر | 2.67 متر |
حجم صندوق بار | 380 لیتر | 360 لیتر |
قیمت پایه (آمریکا) | 20,715 دلار | 25,650 دلار |
قیمت پایه (بریتانیا) | 18,230 پوند | 21,040 پوند |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
Bilin
pedal