یکی دیگر از قسمتهای پایانی دور هشتم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال به گروه پیکاپهای متوسط اختصاص یافته است. هفتمین دوئل این گروه بین نیسان ناوارا و رنو آلاسکان برگزار شد که طی آن درمجموع تعداد 1319 رأی به ثبت رسیده است. در این رقابت ناوارا توانست با دریافت 802 رأی و کسب 61 درصد از کل آراء پیروز گردد درحالیکه آلاسکان موفق به کسب 517 رأی شده است. امروز اما در هشتمین و آخرین دوئل گروه پیکاپهای متوسط، دو پیکاپ لوکس آلمانی یعنی فولکسواگن آماروک و مرسدس بنز X کلاس پای به میدان رقابت گذاشتهاند.
مطالب خواندنی : استقبال فوقالعاده از آلپاین A110
شورلت کلرادو | جیامسی کانیون | هوندا ریجلاین | تویوتا تاکوما |
جیامسی کانیون | تویوتا تاکوما | ||
فورد رنجر | مزدا BT50 | نیسان ناوارا | رنو آلاسکان |
فورد رنجر | نیسان ناوارا | ||
ایسوزو D-Max | تویوتا هایلوکس | فولکسواگن آماروک | مرسدس بنز X کلاس |
تویوتا هایلوکس | ؟ | ||
میتسوبیشی ترایتون | سانگیانگ اکتیون اسپرت | فولکسواگن ترنسپورتر | فیات تورو |
میتسوبیشی ترایتون | فیات تورو |
فولکسواگن آماروک
فولکسواگن سالها با نسخهٔ وانت مدل محبوب ترنسپورتر در بخش پیکاپها حضور داشت اما این شرکت آلمانی حدود یک دههٔ پیش تصمیم گرفت بهطورجدی به بخش پیکاپها وارد شود و بدین منظور در سال 2008 پیکاپ کانسپتی را معرفی کرد که پیشنمایشی از پیکاپ تولیدی آیندهٔ آن محسوب میشد. بدین ترتیب نهایتاً پیکاپ تولیدی فولکسواگن که آماروک نام گرفته بود، رسماً در ژانویهٔ 2010 در آرژانتین رونمایی شد. آماروک نخستین پیکاپ واقعی فولکسواگن محسوب میشود چراکه پیکاپهای قبلی این شرکت همگی بر اساس ونها یا خودروهای سواری آن شکل گرفته بودند و یک وانت واقعی و اصلی بشمار نمیرفتند؛ بنابراین فولکسواگن با آماروک رسماً به بازاری که عمدتاً در اختیار ژاپنیهایی چون تویوتا هایلوکس، نیسان ناوارا و میتسوبیشی ترایتون قرار داشت وارد شد. این پیکاپ آلمانی همچنان در حال تولید است اما بهتازگی برای مدل 2017 مورد فیسلیفت و بهروزرسانی قرار گرفته که تغییراتی جزئی را در داخل و خارج آن به همراه داشته است؛ اما مهمترین ویژگی این فیسلیفت، ارائهٔ یک پیشرانهٔ 3 لیتری V6 توربودیزل جدید برای آماروک است که جایگزین موتور توربودیزل چهار سیلندر قبلی شده است. این موتور در سه سطح قدرت مختلف ارائه میگردد که ما در این دوئل قویترین نسخهٔ آنرا انتخاب کردهایم. این نمونه 225 اسب بخار قدرت و 550 نیوتن متر گشتاور دارد. در بالاترین مدل، نیروی موتور هم توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک انتقال پیدا میکند. آماروک هم بهصورت دیفرانسیل عقب قابل خریداری است و هم میتوان برای آن سامانهٔ چهارچرخ محرک 4Motion را سفارش داد تا بدین ترتیب به یک پیکاپ تمامعیار و همهچیزتمام تبدیل گردد.
مرسدس بنز X کلاس
مرسدس بنز هرچند سابقهای طولانی و البته پرافتخار در زمینهٔ خودروهای تجاری مانند ونها، کامیونتها، کامیونها و اتوبوسها دارد، اما در طول تاریخش هیچگاه بهطورجدی به بخش پیکاپها وارد نشده بود و حضور آن در این بخش صرفاً به چند نمونهٔ جزئی محدود شده بود؛ اما با افزایش محبوبیت پیکاپها حتی در بازارهای اروپایی و همینطور در مناطقی چون آمریکای جنوبی و استرالیا، مرسدس بنز نیز تصمیم گرفت بهطورجدی به این بخش وارد گردد. از سوی دیگر، این سازندهٔ آلمانی چند وقتی است که همکاریهایی را با گروه رنو-نیسان آغاز کرده است؛ بنابراین مرسدس بنز تصمیم گرفت پیکاپ خود را بر پایهٔ نیسان ناوارا تولید کند. بدین ترتیب این شرکت ابتدا نسخهٔ کانسپت پیکاپ خود را در سال 2016 رونمایی کرد و سپس یک سال بعد نهایتاً نسخهٔ تولیدی آن معرفی گردید. همانطور که گفته شد، X کلاس بر روی پلتفرم نیسان ناوارا ساخته شده و اشتراکات زیادی با آن و همینطور رنو آلاسکان دارد. این پیکاپ آلمانی فعلاً تنها با یک پیشرانهٔ 2.3 لیتری چهار سیلندر توربودیزل ارائه شده که در دو سطح قدرت مختلف در مدلهای X220d و X250d عرضه میگردد. البته گفته شده در آینده یک موتور چهار سیلندر بنزینی و یک پیشرانهٔ V6 توربودیزل هم برای آن ارائه خواهد شد. در دوئل ما اما نسخهٔ قدرتمندتر X کلاس شرکت کرده که 190 اسب بخار قدرت و 450 نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال این نیرو توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی یا یک واحد هفت سرعتهٔ اتوماتیک صورت میگیرد. همچنین مانند آماروک، X کلاس هم با دو نوع انتقال قدرت دیفرانسیل عقب یا چهارچرخ محرک 4Matic قابل خریداری است.
مشخصات فنی
مرسدس بنز X250d | فولکسواگن آماروک | |
پیشرانه | 2.3 لیتری 4 سیلندر | 3 لیتری V6 |
تنفس | بایتوربودیزل | توربودیزل |
قدرت | 190 اسب بخار | 225 اسب بخار |
گشتاور | 450 نیوتن متر | 550 نیوتن متر |
گیربکس | 7 سرعته اتوماتیک | 8 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | 11.8 ثانیه | 8 ثانیه |
حداکثر سرعت | 175 کیلومتر/ساعت | 190 کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | 7.9 لیتر (ترکیبی) | 7.8 لیتر (ترکیبی) |
تولید آلایندگی | 207 گرم/کیلومتر | 203 گرم/کیلومتر |
ظرفیت باک | 73 لیتر | 80 لیتر |
طول | 5.34 متر | 5.25 متر |
فاصلهٔ محوری | 3.15 متر | 3.09 متر |
وزن | 2259 کیلوگرم | 2243 کیلوگرم |
ظرفیت کشش | 3.5 تن | 3.5 تن |
قیمت پایه | 55,300 دلار استرالیا | 55,400 دلار استرالیا |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
pedal