امروز هم با قسمتی دیگر از دور ششم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال همراه شما هستیم. دوئل امروز به گروه کراساوورهای کامپکت اختصاص دارد که در رقابت قبلی آن مزدا CX-5 و هیوندای توسان به مصاف یکدیگر رفتند. در این دوئل مجموعاً تعداد 1958 رأی به ثبت رسیده که مزدا توانست با دریافت 1508 عدد از آنها یا کسب 77 درصد از کل آراء پیروز گردد درحالیکه هیوندای موفق به کسب تنها 450 رأی شده است. حال امروز در دوئل ششم این گروه سئات آتکا و میتسوبیشی اکلیپس کراس پای به میدان رقابت گذاشتهاند.
فولکسواگن تیگوآن | سوبارو فورستر | هیوندای توسان | مزدا CX-5 |
فولکسواگن تیگوآن | مزدا CX-5 | ||
امجی GS | سیتروئن C5 ایرکراس | نیسان قشقایی | اوپل گرندلند X |
؟ | ؟ | ||
کیا اسپرتیج | هوندا CR-V | فورد اسکیپ | رنو کاجار |
هوندا CR-V | رنو کاجار | ||
اشکودا کاروک | پژو 3008 | سئات آتکا | میتسوبیشی اکلیپس کراس |
؟ | ؟ | ||
جیپ کامپس | تویوتا رافور | سوزوکی SX4 | سانگیانگ کوراندو |
جیپ کامپس | ؟ |
سئات آتکا
با روند انفجاری محبوبیت کراساوورها در بازارهای جهانی، سئات نیز تصمیم گرفت به این کلاس وارد شده و سهمی از این بازار پرسود و پر تقاضا را به خود اختصاص دهد. بدین منظور زیرمجموعهٔ اسپانیایی گروه فولکسواگن در ابتدا کراساوور کانسپتی بنام 20V20 را در نمایشگاه ژنو 2015 رونمایی کرد که پیشنمایشی از اولین کراساوور تولیدی این شرکت بود. البته سئات پیشازاین در نمایشگاه ژنو 2011 برای اولین بار کراساووری را در قالب یک کانسپت با نام IBX معرفی کرده بود اما کانسپت 20V20 عزم جدی این شرکت برای ورود به بخش کراساوورها را نشان داد. سپس نهایتاً در نمایشگاه ژنو 2016 سئات اولین کراساوور تولیدی تاریخ خود را با نام آتکا رونمایی کرد که از لحاظ طراحی تا حد زیادی به کانسپت 20V20 وفادار مانده بود. این خودرو روی پلتفرم MQB گروه فولکسواگن ساخته شده که با تعدادی از کراساوورهای این گروه مانند فولکسواگن تیگوآن و اشکودا کاروک مشترک است. اشتراکات آتکا با کاروک به حدی است که حتی تولید آتکا در کارخانهٔ اشکودا در جمهوری چک در کنار کاروک صورت میگیرد. اولین کراساوور سئات با چهار پیشرانهٔ مختلف شامل دو نمونهٔ بنزینی و دو واحد دیزلی عرضه میشود که همگی از نوع توربوشارژ هستند. در لیست پیشرانههای دیزلی دو واحد 1.6 لیتری و 2 لیتری چهار سیلندر قرار دارد که دومی خود در دو سطح قدرت مختلف ارائه میشود. لیست پیشرانههای بنزینی اما از یک واحد 1 لیتری سه سیلندر توربو با 115 اسب بخار قدرت آغاز میشود ولی ما در این دوئل به جهت هماهنگی با رقیب ژاپنی پیشرانهٔ بنزینی بزرگتر آتکا را انتخاب کردهایم که از نوع 1.4 لیتری چهار سیلندر توربو با 150 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور است.
میتسوبیشی اکلیپس
میتسوبیشی برای چندین دهه از نام اکلیپس برای یک کوپهٔ اسپرت استفاده میکرد که طی چهار نسل بین سالهای 1989 تا 2011 تولید میشد. این خودرو یکی از محبوبترین و مشهورترین کوپههای اسپرت ژاپنی بود اما میتسوبیشی در سال 2011 بدون معرفی جایگزین آنرا از سبد محصولات خود کنار گذاشت. بدین ترتیب برای چند سال خبری از نام اکلیپس در بین ساختههای میتسوبیشی نبود تا اینکه در نمایشگاه ژنو امسال شاهد بازگشت این نام به سبد محصولات این شرکت ژاپنی بودیم؛ اما این بار میتسوبیشی از نام اکلیپس برای یک کراساوور کامپکت استفاده کرده که هیچ ارتباطی با اکلیپس قدیمی ندارد. به همین دلیل میتسوبیشی برای این خودرو از نام اکلیپس کراس استفاده کرده است. پیشنمایشی از این کراساوور جدید نیز با معرفی کانسپتهایی بنامهای XR-PHEV و XR-PHEV II به ترتیب در سالهای 2013 و 2015 ارائه شده بود. اکلیپس کراس روی پلتفرم GS میتسوبیشی ساخته شده و در خانوادهٔ کراساوورهای این شرکت بین مدلهای ASX و اوتلندر قرار میگیرد که هردو در کشورمان حضور دارند؛ بنابراین عرضهٔ اکلیپس کراس هم در کشورمان محتمل خواهد بود. این کراساوور جدید در کارخانهٔ میتسوبیشی در ژاپن تولید میشود و بهزودی در ایالاتمتحده هم عرضه خواهد شد. میتسوبیشی این کراساوور کامپکت را با دو پیشرانه به بازار عرضه میکند که یکی دیزل و دیگری بنزینی است. موتور دیزلی از نوع 2.2 لیتری چهار سیلندر است اما اکلیپس کراس در رقابت ما با پیشرانهٔ 1.5 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ بنزینی خود شرکت کرده که 163 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی این موتور توسط یک گیربکس CVT انجام میگیرد درحالیکه برای این کار در موتور دیزلی یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک در نظر گرفته شده است.
مشخصات فنی
سئات آتکا | میتسوبیشی اکلیپس | |
پیشرانه | 1.4 لیتری 4 سیلندر | 1.5 لیتری 4 سیلندر |
تنفس | توربوشارژ | توربوشارژ |
قدرت | 150 اسب بخار | 163 اسب بخار |
گشتاور | 250 نیوتن متر | 250 نیوتن متر |
گیربکس | 7 سرعته دوکلاچه | CVT |
محور محرک | جلو/چهارچرخ | جلو/چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | 9 ثانیه | 9.8 ثانیه |
حداکثر سرعت | 190 کیلومتر/ساعت | 200 کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | 6.1 لیتر (ترکیبی) | 7 لیتر (ترکیبی) |
وزن | 1275 کیلوگرم | 1520 کیلوگرم |
طول | 4.36 متر | 4.40 متر |
فاصلهٔ محوری | 2.63 متر | 2.67 متر |
حجم صندوق بار | 485 لیتر | 340 لیتر |
قیمت پایه | 18,340 پوند | 21,275 پوند |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
pedal