BMW-5-Series-VS-Acura-RLX.jpg

در قسمتی دیگر از دور ششم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال امروز به سراغ گروه سدان‌های متوسط لوکس رفته‌ایم. در دوئل قبلی این گروه مازراتی گیبلی و جگوار XF در برابر یکدیگر قرار گرفتند که طی این جدال درمجموع تعداد 1921 رأی به ثبت رسیده است. در این دوئل گیبلی با دریافت 1391 رأی موفق به کسب 72 درصد از کل آراء شده و پیروزی مقتدرانه‌ای کسب کرد درحالی‌که XF تنها 530 رأی دریافت کرده است. حال امروز در ششمین و آخرین دوئل گروه سدان‌های متوسط، ب‌ام‌و سری 5 و آکورا RLX به میدان نبرد آمده‌اند.

مرسدس بنز E کلاس

اینفینیتی Q70

آئودی A6

جنسیس G80

مرسدس بنز E کلاس

آئودی A6

کادیلاک CTS

لینکلن MKZ

جگوار XJ

مازراتی گیبلی

کادیلاک CTS

مازراتی گیبلی

ب‌ام‌و سری 5

آکورا TLX

لکسس GS

ولوو S90

؟

ولوو S90

ب‌ام‌و سری 5

سری 5 یکی از مشهورترین، محبوب‌ترین و باسابقه‌ترین محصولات ب‌ام‌و است. پیشینهٔ این سدان لوکس آلمانی به سال 1972 و معرفی نسل نخست آن بازمی‌گردد که به‌عنوان جایگزینی برای سدان‌های سری 1500 تا 2000 ب‌ام‌و به بازار آمد. نسل اول سری 5 که در کشورمان هم عرضه شد، تنها به‌صورت سدان تا سال 1981 به تولید رسید و سپس جای خود را به نسل دوم داد. بدین ترتیب نسل‌های سری 5 یکی پس از دیگری طی سال‌های بعد به بازار آمدند درحالی‌که از نسل سوم نسخهٔ استیشن هم به مدل‌های آن اضافه شد. هم‌اکنون این سدان آلمانی در نسل هفتم خود قرار دارد که به‌تازگی راهی بازار شده است. این نسل که با کد G30 شناخته می‌شود، رسماً در اکتبر 2016 رونمایی شده و فروش آن از ماه فوریه آغاز شد. در نسل قبلی، ب‌ام‌و عضو دیگری را به خانوادهٔ سری 5 اضافه کرده بود که گرن توریزمو نام داشت اما در این نسل، مدل گرن توریزمو به سری 6 منتقل شده و بنابراین سری 5 هم‌اکنون در همان دو نسخهٔ سدان و استیشن سابق تولید می‌شود. این خودرو روی پلت‌فرم جدید OKL ب‌ام‌و ساخته شده که با مدل بزرگ‌تر سری 7 مشترک است. سری 5 هم‌اکنون با طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌های بنزینی و دیزل به بازار عرضه می‌شود و در بین آن‌ها یک نسخهٔ هیبریدی هم وجود دارد. لیست موتورهای بنزینی این خودرو از یک واحد 2 لیتری چهار سیلندر توربو با 185 اسب بخار قدرت در مدل 520i شروع شده و نهایتاً به نیروگاه 4.4 لیتری V8 توئین توربو با 600 اسب بخار قدرت در مدل M5 ختم می‌شود. در این دوئل اما جهت هماهنگی با رقیب ژاپنی مدل 540i شرکت کرده که از یک پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر خطی توربو استفاده می‌کند. این موتور 340 اسب بخار قدرت و 450 نیوتن متر گشتاور دارد که در حالت استاندارد به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود اما امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک XDrive هم برای آن وجود دارد. فروش سری 5 در سال 2016 در ایالات‌متحده 32,408 دستگاه و فروش آن تا ماه اکتبر سال جاری 31,913 دستگاه بوده است.

آکورا RLX

آکورا اولین بار با معرفی سدان کانسپتی با نام RLX در نمایشگاه نیویورک 2012 خبر از ساخت خودروی جدیدی برای جایگزینی با سدان RL داد. سپس نسخهٔ تولیدی این سدان جدید در اواخر همان سال در نمایشگاه لس‌آنجلس 2012 رونمایی شده و از مارس 2013 به‌عنوان جایگزینی برای مدل RL به بازار آمد. این خودرو بزرگ‌ترین سدان آکورا و به‌طورکلی سدان پرچم‌دار گروه هوندا محسوب می‌شود. RLX به‌تازگی برای مدل 2018 فیس‌لیفت میان‌دوره‌ای خود را تجربه کرده است که برای اولین بار در هفتهٔ خودروی مونتری امسال به نمایش عمومی درآمد. در این فیس‌لیفت، طبق زبان طراحی جدید آکورا، تغییرات ظاهری عمده‌ای در RLX صورت گرفته که شامل مواردی چون جلوپنجرهٔ شش‌گوشهٔ جدید، چراغ‌های جلو و عقب جدید و… می‌شود. این سدان لوکس ژاپنی هم‌اکنون تنها در دو نسخهٔ مختلف به بازار عرضه می‌شود. مدل اول که در دوئل ما هم شرکت کرده است، مجهز به یک پیشرانهٔ 3.5 لیتری V6 تنفس طبیعی بنزینی است. این موتور 310 اسب بخار قدرت و 370 نیوتن متر گشتاور دارد که پس از فیس‌لیفت 2018 برای انتقال آن یک گیربکس جدید 10 سرعتهٔ اتوماتیک ارائه شده است. مدل دوم اما یک نسخهٔ هیبریدی است که قوای محرکهٔ آن از یک موتور بنزینی V6 به همراه سه موتور الکتریکی تشکیل شده است. خروجی کلی این سیستم که در آن از تکنولوژی قوای محرکهٔ هیبریدی سوپراسپرت NSX استفاده شده، 380 اسب بخار است. این مدل هیبریدی به‌صورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز است اما نسخهٔ بنزینی صرفاً به‌صورت دیفرانسیل جلو تولید شده و امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک برای آن وجود ندارد. اوضاع فروش آکورا RLX در ایالات‌متحده هرگز مناسب نیست چراکه سال گذشته در این کشور تنها 1478 دستگاه از آن فروخته شده است. این رویه امسال هم ادامه داشته است به‌نحوی‌که تا پایان ماه اکتبر سال جاری فقط 922 دستگاه RLX در ایالات‌متحده به فروش رسیده است. بااین‌حال آکورا امیدوار است با این فیس‌لیفت اخیر و به لطف طراحی جدید و تکنولوژی‌های بیشتر بتواند فروش سدان پرچم‌دار خود را در آمریکا افزایش دهد.

مشخصات فنی

آکورا RLX

ب‌ام‌و 540i

پیشرانه3.5 لیتری V63 لیتری I6
تنفسطبیعیتوربوشارژ
قدرت310 اسب بخار340 اسب بخار
گشتاور370 نیوتن متر450 نیوتن متر
گیربکس10 سرعته اتوماتیک8 سرعته اتوماتیک
محور محرکجلوعقب
شتاب صفرتاصد5.8 ثانیه4.7 ثانیه
مسافت 400 متر14.3 ثانیه13.2 ثانیه
حداکثر سرعت215 کیلومتر/ساعت250 کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت9.2 لیتر (ترکیبی)9.4 لیتر (ترکیبی)
ظرفیت باک70 لیتر68 لیتر
وزن1815 کیلوگرم1845 کیلوگرم
طول4.98 متر4.94 متر
فاصلهٔ محوری2.85 متر2.97 متر
حجم صندوق بار420 لیتر540 نیوتن متر
قیمت پایه55,415 دلار57,445 دلار

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

 

pedal

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید