حدود یک ماه پیش، فرمول E اولین تصاویر را از نسل جدید خودروهای مسابقهای و الکتریکی خود منتشر کرد. هماکنون شاهد معرفی رسمی این خودرو در نمایشگاه ژنو بوده و میتوانیم عمق پیشرفت این خودرو نسبت به نسل قبلی را درک کنیم.
در جایی که اکثر خودروهای مسابقهای شبیه هم هستند قطعاً این نسخه جلبتوجه میکند. Gen2 دارای طراحی آیندهنگرانه و پکیج آئرودینامیک گیرا به همراه سیستم ایمنی هالو است. همچنین نواری از LEDها به طرفداران این اجازه را میدهد تا علائم متعدد بکار گرفته شده توسط هر تیم و راننده را دنبال کنند.
یکی از مدیران ارشد این سری مسابقات میگوید:
این اولین باری است که من خودروی کامل را زیر نور درخشان میبینم و واقعاً طراحی خودرو نرم و ویژه است. اگر بخواهید یک خودرو را از صفر طراحی کنید به این سبک طراحی خواهید رسید. این خودرو از نظر بصری نسبت به هر خودروی مسابقهای تکنفره دیگر متمایز بوده و وقتی مردم آن را ببینند خواهد گفت که این فرمول E و آینده است.
البته موضوع مهمتر زیر پوست خودرو قرار دارد. تنها در عرضه 4 سال تکنولوژی باتری به حدی پیشرفت کرده که خودروی جدید نه تنها قدرت بیشتری داشته بلکه محدوده حرکتی آن دو برابر شده است.
رئیس فیا دراینباره خاطرنشان میکند:
میزان پیشرفت صورت گرفته در این 4 سال واقعاً باورنکردنی بوده و محدوده حرکتی دو برابر شده و قدرت پیشرانه نیز افزایش یافته است.
مدیر فنی فیا نیز میگوید:
سریعتر کردن یک خودرو و البته دو برابر کردن کارایی آن یک چالش فوقالعاده بوده و من فکر میکنم این فصل واقعاً خاص خواهد بود.
با طول و ارتفاع به ترتیب 5160 و 1050 میلیمتری، شاسیبلند Gen2 کمی طویلتر بوده و اندکی قدبلندتر از خودروی مدرن فرمول 1 بوده اما فاصله بین محوری آن کوتاهتر میباشد. با وزن 385 کیلوگرمی مجموعه باتری، این خودرو سنگینتر از مدل فرمول 1 با وزن 900 کیلوگرم میباشد.
البته قدرت Gen2 نیز به اندازه قدرت خودروی فرمول 1 نیست. این خودروی الکتریکی قدرت 335 اسب بخاری داشته اما در زمان مسابقات خروجی 270 اسبی خواهد داشت. شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت خودروی مورد بحث 2.8 ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز 280 کیلومتر در ساعت میباشد.
میشلین لاستیکهای جدیدی را طراحی کرده که چسبندهتر بوده و در عین حال مقاومت چرخشی کمتری دارند. برمبو نیز وظیفه ساخت سیستم ترمز را عهدهدار بوده است.
pedal