image16x9.img_.1536.high-copy.jpg

در این نوشتار، از اعداد عبور کرده‌ایم، آمارها را درنوردیده و اطلاعات را گردآورده‌ایم. در این متن، بررسی عددی فصل ۲۰۱۷ فرمول یک را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

رکوردشکنان

  • چه کسی بهتر از همیلتون برای شروع صحبت در مورد رکوردها در ۲۰۱۷ سراغ دارید. کلیدی‌ترین آمار او چهارمین قهرمانی او است. او پنجمین راننده در تاریخ، و اولین راننده انگلیسی است که به چهار قهرمانی یا بیشتر دست‌یافته.
  • لوئیس همیلتون همچنین در کانادا از ایرتون سنا و در ایتالیا از مایکل شوماخر عبور کرد و در صدر جدول پول پوزیشن داران تاریخ قرار گرفت. او فصل ۲۰۱۷ را با رکورد ۷۲ پول پوزیشن به پایان رساند.
  • همیلتون در ماه جولای بعد از جیم کلارک و آلبرتو آسکاری، سومین راننده با ۳ گرند اسلم ( پول پوزیشن، سریع‌ترین دور، پیشتازی کل مسابقه) در یک فصل شد.
  • همیلتون در تمام مسابقات فصل امتیاز گرفت و بعد از خوان مانوئل فانجیو و مایکل شوماخر، سومین راننده دارای این رکورد شد. امتیازگیری‌های پیاپی او اکنون به ۲۵ مسابقه رسیده. او از گرندپری ۲۰۱۶ ژاپن به بعد، تمام مسابقات را با امتیاز به پایان رسانده است. اگر ۲ گرندپری بعد را نیز به همین منوال سپری کند، به رکورد کیمی رایکونن خواهد رسید. این رکورد نیز احتمالاً در اختیار همیلتون قرار خواهد گرفت.

مطالب خواندنی : دیدار با خودروی مسابقه‌ای فرمول E شرکت DS

چند رکورد دیگر همیلتون:

  • همیلتون در تعداد شروع مسابقات از خط اول، رکورد شوماخر را شکست.
  • همیلتون حال بیش از ۳۰۰۰ دور پیشتازی در کارنامه فرمول یک خود دارد.
  • با کسب پول پوزیشن در سوزوکا، همیلتون در تمام پیست‌های تقویم فرمول یک حداقل یک‌بار پول پوزیشن کسب کرده.

  • رکوردشکن دیگر جوان کانادایی تازه‌وارد فرمول یک بود. لنس استرول هنگام رفتن به روی اولین و تنها سکوی فرمول یک خود تابه‌حال، ۱۸ سال و ۲۳۹ روز سن داشت. او تبدیل به جوان‌ترین تازه‌کار فصل شد که سکو دریافت کرده. او بعد از مکس ورشتپن، دومین نفر در میان جوان‌ترین سکو گیرندگان تاریخ فرمول یک است.
  • جوان دیگری که در ۲۰۱۷ درخشید استبان اُکُن بود. پایستاری او در تمام کردن مسابقات از ابتدای دوران فرمول یک (از گرندپری بلژیک در ۲۰۱۶) به میزان ۲۷ گرندپری پیاپی، رکورد جدیدی را برای او رقم زد. این عبورها از خط پایان در ۱۷ مورد نیز با امتیاز همراه بود که عملکرد بسیار خوبی محسوب می‌شود.
  • نیکو هالکنبرگ در سنگاپور به رکورد ناخواسته‌ی جالبی دست‌یافت. او در سکو نگرفتن از آدریان سوتیل عبور کرد. او تا انتهای فصل، تعداد گرندپری‌های خود در فرمول یک را به عدد ۱۳۵ رساند، اما نتوانست سکویی بگیرد. آیا این راننده‌ی خوب رنو نوار ناکامی‌های خود را در ۲۰۱۸ قطع خواهد کرد؟
  • کارلوس ساینز اسپانیایی در اواسط فصل از تورو روسو به رنو پیوست. اما ساینز در حالی تورو روسو را ترک کرد که امتیازآورترین راننده‌ی تاریخ این تیم بود.
  • مرسدس در ۲۰۱۷، تبدیل به چهارمین تیمی شد که ۴ بار متوالی قهرمانی سازندگان فرمول یک را به دست آورده. آیا این تیم با قهرمانی در ۲۰۱۸ به رکورد ۵ قهرمانی پیاپی فراری خواهد رسید؟
  • و درنهایت، اتوموبیل‌های فرمول یک در ۲۰۱۷ به سرعت‌های رکوردشکنی رسیدند و رکورد ۱۱ پیست را در آذربایجان، موناکو، اتریش، انگلستان، بلژیک، سنگاپور، مالزی، روسیه، امریکا، مکزیک و برزیل شکستند.

رکوردهای رانندگان

بیشترین پیروزی:

 لوئیس همیلتون (۹)، سباستین فتل (۵)، والتری بوتاس (۳)، مکس ورشتپن (۲)، دنیل ریکاردو (۱)

بیشترین تعداد پول پوزیشن:

لوئیس همیلتون (۱۱)، سباستین فتل (۴)، والتری بوتاس (۴)، کیمی رایکونن (۱)

بیشترین سکوها:

لوئیس همیلتون (۱۳)، سباستین فتل (۱۳)، والتری بوتاس (۱۳)، دنیل ریکاردو (۹)، کیمی رایکونن (۷)، مکس ورشتپن (۴)، لنس استرول (۱)

بیشترین تعداد سریع‌ترین دور مسابقه:

لوئیس همیلتون (۷)، سباستین فتل (۵)، کیمی رایکونن (۲)، والتری بوتاس (۲)، سرجیو پرز (۱)، فرناندو آلونسو (۱)، دنیل ریکاردو (۱)، مکس ورشتپن (۱)

تعداد دور پیشتازی:

لوئیس همیلتون (۵۲۷)، سباستین فتل (۲۸۶)، والتری بوتاس (۱۸۷)، مکس ورشتپن (۱۳۳)، کیمی رایکونن (۴۰)، دنیل ریکاردو (۲۳)

استارت از خط اول:

سباستین فتل (۱۴)، لوئیس همیلتون (۱۳)، کیمی رایکونن (۵)، والتری بوتاس (۵)، مکس ورشتپن (۲)، لنس استرول (۱)

رکورد بیشترین تعداد دور در فصل ۲۰۱۷:

لوئیس همیلتون (۱۱۹۵)، سرجیو پرز (۱۱۷۴)، والتری بوتاس (۱۱۶۸)، استبان اُکُن (۱۱۱۷)، سباستین فتل (۱۰۸۹)

  • همیلتون تنها در گرندپری مکزیک به دلیل لپ شدن یک دور کمتر زد. در بقیه موارد مسابقه را کامل تمام کرد.

رکورد کمترین تعداد دور در فصل ۲۰۱۷:

مکس ورشتپن (۸۱۹)، فرناندو آلونسو (۸۳۰)، کارلوس ساینز (۸۸۱)، دنیل ریکاردو (۹۰۴)، استافل وندورن (۹۵۱)

  • تنها رانندگانی که حداقل در ۱۹ گرندپری شرکت کردند در این رکورد محاسبه‌شده‌اند.

بیشترین امتیاز گیری متوالی: لوئیس همیلتون در تمام ۲۰ گرندپری موفق به کسب امتیاز شد.

بیشترین سکو گیری متوالی: سباستین فتل از گرندپری استرالیا تا گرندپری موناکو در ۶ گرندپری پیاپی روی سکو رفت.

بیشترین تعداد بهترین راننده روز شدن: سباستین فتل توانست ۷ بار توسط بینندگان به‌عنوان بهترین راننده‌ی روز مسابقه انتخاب شود.

بیشترین کسب رده در دور نخست: لنس استرول در دورهای نخست جمعاً ۳۶ رده کسب کرد.

رکوردهای تیمی

بیشترین پیروزی: مرسدس (۱۲)، فراری (۵)، ردبول (۳)

بیشترین پول پوزیشن: مرسدس (۱۵)، فراری (۵)

بیشترین سکو: مرسدس (۲۶)، فراری (۲۰)، ردبول (۱۳)، فورس ایندیا (۱)، مک‌لارن (۱)

بیشترین تعداد سریع‌ترین دور مسابقه: مرسدس (۹)، فراری (۷)، ردبول (۲)، فورس ایندیا  (۱)، مک‌لارن (۱)

بیشترین دور پیشتازی: مرسدس (۷۱۴)، فراری (۳۲۶)، ردبول (۱۵۶)

بیشترین دور حضور در مسابقه:

مرسدس (۲۳۶۳)، فورس ایندیا (۲۲۹۱)، ویلیامز (۲۱۲۹)، فراری (۲۱۰۰)، هاس (۲۰۴۰)، سائوبر (۲۰۴۰)

کمترین دور حضور در مسابقه:

ردبول (۱۷۲۳)، مک‌لارن (۱۸۳۸)، تورو روسو (۱۸۷۳)، رنو (۱۹۱۰)

بیشترین سبقت: تیم ردبول با ۶۵ سبقت، ( ریکاردو ۴۳ سبقت و ورشتپن ۲۲ سبقت)

بیشترین تعداد سریع‌ترین پیت استاپ: تیم ویلیامز در ۸ گرندپری سریع‌ترین تیم در گاراژ بود.

رکوردهای مسابقات

بیشترین تعداد سبقت در یک گرندپری: گرندپری آذربایجان با ۴۲ سبقت

بیشترین تعداد سبقت یک راننده در یک گرندپری: دنیل ریکاردو، ۱۳ سبقت در گرندپری بریتانیا

طولانی‌ترین مسابقه: گرندپری آذربایجان، ۲ ساعت و ۳ دقیقه و ۵۵٫۷۵۳ ثانیه

کوتاه‌ترین مسابقه: گرندپری ایتالیا، ۱ ساعت و ۱۵ دقیقه و ۳۲٫۳۱۲ ثانیه

بیشترین سرعت مسابقات: ۳۶۲٫۴ کیلومتر در ساعت، سباستین فتل، گرندپری مکزیک

تعداد برد از پول پوزیشن: ۱۱ از ۲۰ (۵۵ درصد)

بیشترین اختلاف پیروزی: ۱۹٫۷۸۳ ثانیه، فاصله لوئیس همیلتون از والتری بوتاس در گرندپری کانادا

کمترین اختلاف پیروزی: ۰٫۶۱۷ ثانیه، فاصله والتری بوتاس از سباستین فتل در گرندپری روسیه

بیشترین راننده در پایان یک مسابقه: ۱۸، ایتالیا، مالزی و ابوظبی

کمترین راننده در پایان یک مسابقه: ۱۲، سنگاپور

بیشترین تغییر پیشتاز مسابقه: ۵ بار، گرندپری‌های استرالیا، اسپانیا و امریکا

بیشترین تعداد رانندگان مختلف پیشتاز در یک مسابقه: ۴ پیشتاز مختلف، استرالیا و امریکا

Bilin
pedal

دیدگاه خود را در میان بگذارید

Please enter your comment!
Please enter your name here