۲۰۱۹-Lamborghini-Urus-Prototype-front-three-quarter-in-motion-07.jpg

به واسطه میراث مشروعی که لامبورگینی از جانب مدل LM002 به ارث برده است، این خودروساز نسبت به هر شرکتی دیگری که در زمینه تولید سوپرکارها فعالیت دارد، استحقاق بیشتری در ساخت یک مدل SUV خواهد داشت. برخلاف مدل سه تنی LM002 که بر روی شاسی خودروی نظامی چیتا سوار شده بود، اوروس یک غیرنظامی است که بر روی معماری MLBevo فولکس واگن بنیان نهاده شده است. خودروهایی نظیر آئودی Q7، بنتلی بنتایگا و پورشه کاین، بر روی ساختار مذکور رشد و نمو یافته‌اند.

پروتوتایپ لامبورگینی اوروس
خودروی LM002 از پیشرانه 5.2 لیتری V-12 لامبورگینی کانتاش نیرو می‌گرفت، بنابراین آیا اوروس هم به پیشرانه 12 سیلندر اونتادور مجهز شده است؟ متاسفانه باید بگوییم که اینطور نیست و با توجه به اصول معماری MLBevo، اوروس نیروی خود را به پیشرانه V-8 تویین توربو 4 لیتری از خانواده آئودی‌ها، مدیون خواهد بود. توان خروجی این موتور معادل 650 اسب بخار و گشتاور حاصل نیز برابر 850 نیوتن-متر خواهد بود.

مطالب خواندنی : اسب سرخ مارانلو، اولین تجربهٔ رانندگی با فراری ۸۱۲ سوپرفست

پروتوتایپ لامبورگینی اوروس
سؤالی که شاید در ذهن تداعی شود این است که حالا چرا از پیشرانه 12 سیلندر استفاده نشده است؟ همان گونه که بیان نمودیم، بنتلی بنتایگا دارای پلتفرمی مشترک با اوروس است و از موتور W-12 تویین توربو به قدرت 600 اسب بخار و گشتاور 900 نیوتن-متر، بهره می‌برد.
«چین» جوابی است که آقای مائوریزیو ریجیانی، مسئول بخش تحقیق و توسعه شرکت لامبورگینی به این سوال می‌دهد. در آنجا هر خودرویی دارای حجم پیشرانه بالاتر از چهار لیتر، با مالیات بسیار سنگین و فلج‌کننده مواجه خواهد شد.

پروتوتایپ لامبورگینی اوروس
وظیفه انتقال قدرت این پیشرانه به گیربکس هشت سرعته اتوماتیک ساخت ZF محول شده است که از مبدل گشتاور بهره می‌برد، تا نه ضربات مهلک گیربکس تک کلاچه اونتادور را داشته باشد و نه به اندازه جعبه دنده دوکلاچه اوراکان، خشونت و شتابزدگی در آن مشاهده شود. این گیربکس، دنده‌ها را به سرعت و مقتدرانه تعویض می‌نماید اما نسخه تقویت شده آن که در آئودی S8 به خدمت گرفته شده، عملکرد بهتری دارد. همچنین به خاطر تصویب قانون جدید پیرامون آلودگی صوتی در آمریکا، صدای اگزوز حتی در حالت اسپرت و کورسا نیز آن‌گونه که باید و شاید جذاب و دلربا نیست.

پروتوتایپ لامبورگینی اوروس
لامبورگینی ادعا می‌کند که شتاب 0 تا 100km/h اوروس برابر 3.7 ثانیه است. در تست میدانی که انجام دادیم، توانستیم رکورد 3.59 ثانیه را به ثبت برسانیم. آقای ریجیانی رکورد، 3.43ثانیه را به نام خودش ثبت کرد و یکی دیگر از دوستان رقم 3.34 ثانیه را در کارنامه خود نگاشت.

پروتوتایپ لامبورگینی اوروس
تیم آزمایش ما موفق شد تا رکورد 3.2 ثانیه را در تست شتاب 0-96 کسب نماید و در عرض 11.5 ثانیه به سرعت 193 کیلومتربرساعت دست یابد.
عجب ترمزهایی!! لامبورگینی اوروس به بزرگترین ترمزهای جهان مسلح شده است، دیسکهای 17.3 اینچی کربن سرامیکی به همراه کالیپر ده پیستون که در جلو قرار داده شده‌اند و در بخش عقب نیز با دیسکهای 14.6 اینچی به همراه چهار پیستون، مواجه هستیم. البته لامبورگینی تمایل داشت تا از ترمزهای بزرگتری استفاده کند اما با محدودیت از جانب رینگ‌های 21 اینچی مواجه شد و از این کار صرف نظر نمود. البته اوروس با رینگ های 22 و 23 اینچی نیز عرضه خواهد شد.

پروتوتایپ لامبورگینی اوروس
طبق ادعای آقای ریجیانی، وزن این خودرو برابر 2155 کیلوگرم است که البته برای یک همچین قدوقواره‌ای طبیعی به نظر نمی‌رسد. به نظر ما با توجه به اوزان 2564 و 2353 کیلوگرمی بنتایگا و ب‌ام‌و ایکس6، وزن اوروس نیز بایستی در حدود 2260 کیلوگرم باشد.

پروتوتایپ لامبورگینی اوروس
علاوه بر حالات رانندگی استرادا(استریت)، اسپرت و کورسا(پیست)، اوروس دارای سه وضعیت ویژه آفرود است که با نام‌های ترا(dirt)، اسنو و سابیا(sand) شناخته می‌شوند که از طریق یک اهرم کوچک تعبیه شده در کنار اهرم تعویض دنده، قابل گزینش هستند. در حالت dirt، با وجود سیستم چهارچرخ محرک، در قسمت عقب با مقدار زیادی هرزگردی مشابه وضعیت دریفت زدن، مواجه بودیم و عملکرد سیستم فرمان به اندازه کافی سریع بود تا این وضعیت را تحت کنترل درآوریم. سپس اوروس مانند تیری که از چله کمان در رفته باشد، به سمت مسیر حمله ور شد، واقعا عجب جانوریست!

پروتوتایپ لامبورگینی اوروس

پروتوتایپ لامبورگینی اوروس
اما آیا واقعا کسانی هستند که این ابرخودروی گرانقیمت خود را به مسیرهای ناهموار و آفرود ببرند؟ لامبورگینی معتقد است که پاسخ این سوال مثبت است و به همین جهت، دو نوع بدنه را برای اوروس عرضه نموده است؛ یکی نمونه اسپرت معمولی و دیگری نسخه Dune نام دارد که برای دستیابی به زوایای departure و approach بیشتر، دستخوش اصلاحات شده است. در واقع لامبورگینی در حال گرفتن این تصمیم است که هر سه حالت رانندگی ویژه آفرود را در نسخه Dune قرار داده و تنها حالت Neve یا همان اسنو(برف) را برای بدنه اسپرت نگاه دارد. آنها هنوز درحال تفکر حول این موضوع هستند.

اما اصلاحاتی که از نظر ما، پیش از عرضه اوروس به بازار بایستی روی آن انجام بگیرد، شامل موارد ذیل است:
اول، طنین اگزوز را برای بازارهایی که مجوز این کار را می‌دهند، بلندتر کنند. دوم، در حالت کورسا احتیاج یه یک بوق هشدار تعویض دنده هست. سوم، سیستم فرمان در حالت کورسا سفت‌تر شود و چهارم، ایجاد یک حالت رانندگی اسپرت/آفرود.

سخن پایانی

زمانی که پورشه، مدل شاسی بلند کاین را تولید کرد، عده‌ای شروع به هو کردن نمودند و طوری برخورد کردند که گویا آسمان به زمین دوخته شده است، اما پورشه بر موفقیت این خودرو اصرار نمود و البته همین طور هم شد. به نظر ما برای اوروس نیز همین هیاهو برپا می‌شود اما ما مطمئن هستیم که اوروس موفق خواهد شد. اگر شما به لامبورگینی علاقه دارید، مطمئن باشید که اوروس را نیز دوست خواهید داشت.

منبع: motortrend

Bilin

pedal

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید