۲۰۱۷-Hyundai-Elantra-Eco-front-three-quarter-1.jpg

این روزها قیمت هیوندای النترا در ایران تبدیل به یک موضوع عجیب شده است. این خودروی کامپکت اقتصادی خانوادگی که در نسخه‌های مختلف آن مابین ۱۳ تا ۲۰ هزار دلار در خارج از ایران به فروش می‌رسد، تبدیل به خودرویی گران‌قیمت و البته با قیمت‌هایی متفاوت در بازار ایران شده است.

النترا

جدول مقایسه قیمت نسخه‌های وارداتی

قیمت‌ها به میلیون تومان است. تحویل خودروی آسان موتور سه ماهه و کرمان موتور ۴ ماهه می‌باشد.
قیمت نسخه مونتاژی
کرمان موتور، قرار است این سدان محبوب را از سال آینده در تأسیسات خود در داخل کشور مونتاژ نماید. این موضوع در ابتدا با توجه به کاهش شدید عوارض وارداتی برای یک خودروی تولیدی داخلی می‌توانست نویدبخش یک قیمت‌گذاری مناسب باشد. گفته شده که این مدل نسبت به نسخه وارداتی تا ۵۰ میلیون تومان ارزان‌تر خواهد بود. مبلغی که مشتریان را بیشتر برای ثبت‌نام و پیش‌خرید نسخه مونتاژ داخل وسوسه می‌نماید.

هزینه‌های واردات
برای واردات یک النترای ۲۰۰۰ سی‌سی فول علاوه بر هزینه خرید خودرو باید هزینه‌های مختلفی را نیز پرداخت نمود. جمع کل هزینه‌های گمرکی شامل پروانه گمرکی، استاندارد و بازرسی و کرایه حمل از مبدأ تا تهران برای این خودرو ۶۶ میلیون تومان خواهد بود. ۱۲ میلیون نیز باید بابت تبصره ۱۳ و اسقاط خودروی فرسوده درنظر گرفت. برای شماره‌گذاری خودرو نیز در مجموع حدود ۱۱٫۶ میلیون تومان باید پرداخت نمود. بنابراین در مجموع علاوه بر قیمت ۲۰ هزار دلاری خودرو باید نزدیک ۹۰ میلیون تومان دیگر پرداخت کرد.


نکته بسیار مهم این است که بسیاری از عرضه‌کنندگان بزرگ خودرو، پیش از بسته شدن ثبت سفارش و سپس افزایش شدید تعرفه‌ها، تعداد زیادی خودرو را وارد و در انبارهای خود دپو نموده بودند که اکنون با نرخ جدید به فروش می‌رسانند. روندی که موجب شده صدها میلیارد تومان سود به جیب این شرکت‌ها سرازیر شود.

النترا
کرمان موتور، پیش‌فروش النترای مونتاژی را با زمان تحویل تابستان سال آینده و با قیمت ۱۴۷ میلیون تومان آغاز نموده است. زمان طولانی برای تحویل، عدم ثبات اقتصادی و مالی و حتی تصمیم‌گیری در امور صنعت و تجارت کشور باعث می‌شود تا ورود مردم به این پیش‌خرید با تردیدهایی بزرگ همراه گردد.

مدل ۲۰۱۷ یا ۲۰۱۸
نسخه‌های فیس‌لیفت النترا در سال ۲۰۱۷ معرفی شده و در سال ۲۰۱۸ بدون تغییری در ظاهر، قوای محرکه و تجهیزات خواهد بود. بنابراین تفاوت خاصی بین این دو مدل مگر سال تولید یا عرضه آن وجود ندارد. با توجه به فاصله معنی‌دار قیمتی مدل ۲۰۱۷ با ۲۰۱۸ که یک شکاف غیر قابل توجیه است، به نظر می‌رسد انتخاب و خرید مدل ۲۰۱۷ در شرایط فعلی بسیار معقولانه‌تر باشد.

گزینه‌های دیگر
هنوز نمی‌توان به‌صورت قطعی از گزینه‌های مونتاژی رقیب النترا سخن گفت. با این وجود ممکن است ماموت خودرو تا سال آینده مونتاژ فولکس‌واگن جتای نسل جدید را قطعی کند که در این صورت بزرگترین رقیب و چالش برای النترا ایجاد خواهد شد. حتی نسخه‌های وارداتی جتا با موتور ۱٫۴ لیتری توربو می‌توانند به علت تعرفه وارداتی پایین‌تر خود، النترای ۲۰۰ میلیونی را از دور خارج نمایند.


پژو ۵۰۸ نیز با اینکه در یک کلاس بالاتر قرار می‌گیرد اما با قیمتی نزدیک به النترا می‌تواند باعث وسوسه خریداران شود. رقیب دیگر نیز می‌تواند ام‌جی ۶ نسل جدید باشد که البته مونتاژ آن بعید به نظر می‌رسد. اما اگر روند کار در تأسیسات ام‌جی پارس سرعت بگیرد شاید بتوان به چنین موضوعی هم امیدوار بود.

pedal

دیدگاه خود را در میان بگذارید

Please enter your comment!
Please enter your name here