معرفی ب ام و سری ۶ گرن توریسمو؛ تلاشی تازه برای غلبه بر چالشی بزرگ

13

اندکی پس از توقف تولید سری ۶ کوپه، باواریایی ها نسخه GT یا همان گرن توریسمو را به این سری از محصولات خود اضافه کردند. این عضو جدید همانند سایر مدل های GT ب ام و اتاقی بین سدان و کوپه داشته و در دسته اتومبیل های فست بک قرار می گیرد. از آنجایی که این خودرو جانشین سری ۵ GT محسوب می شود، ظاهر آن شباهت های بسیار زیادی به نسل اخیر سری ۵ دارد؛ طوری که در نمای جلو تشخیص این دو مدل از همدیگر در نگاه نخست بسیار دشوار است.

سری ۶ GT بر روی پلتفرم CLAR ب ام و شکل گرفته؛ این پلتفرم قبلا در ساخت سری ۵ و سری ۷ نیز به کار گرفته شده و آزمون خود را با موفقیت پشت سر گذاشته است. باواریایی ها طبق معمول عضو جدید خود را با کدهای مختلف روانه خیابان ها خواهند کرد. این به معنای آنست که سری ۶ GT با پیشرانه ها و امکانات متنوعی قابل انتخاب است؛ البته بر اساس برنامه ریزی ها، در آمریکا فقط نسخه ۶۴۰i GT به فروش خواهد رسید.

این نسخه به همان موتور ۳ لیتری شش سیلندر خطی با توانایی تولید ۳۴۰ اسب بخار قدرت و ۴۵۰ نیوتن متر گشتاور مجهز شده که نیروی تولیدی توسط آن از طریق یک گیربکس ۸ سرعته خودکار به چرخ ها ارسال می شود. با این پیشرانه ۶۴۰i GT برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت به ۵.۴ ثانیه (۵.۳ ثانیه در نسخه xDrive) زمان نیاز دارد.

در اروپا مشتریان سری ۶ GT حق انتخاب های بیشتری داشته و می توانند علاوه بر ۶۴۰i GT، از بین ۶۳۰i و ۶۳۰d مدل دلخواه را انتخاب کنند. نیروبخش ۶۳۰i یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر با ۲۵۸ اسب بخار قدرت و ۴۵۰ نیوتن متر گشتاور بوده و می تواند در عرض ۶.۳ ثانیه شتاب صفر تا صد را رقم بزند.

در زیر کاپوت ۶۳۰d نیز یک موتور دیزلی شش سیلندر به حجم سه لیتر نصب شده که توانایی تولید ۲۶۵ اسب بخار قدرت و ۶۲۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. با این پیشرانه ۶۳۰d شتاب صفر تا صد را در عرض ۶.۱ ثانیه (۶ ثانیه برای مدل مجهز به xDrive) محقق می کند.

نکته جالب اینکه تمامی این مدل ها از مصرف بهینه ای برخوردار بوده و در حالت ترکیبی بین ۴.۹ الی ۸.۲ لیتر سوخت مصرف می کنند؛ همچنین تمامی مدل ها به گیربکس ۸ دنده خودکار مجهز هستند.

طبق انتظار سری ۶GT با انبوهی از تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی ارایه شده که از جمله آنها می توان به مواردی مثل سیستم تشخیص نقاط کور، اخطار خروج از بین خطوط، اخطار برخورد و سیستم تعلیق بادی در عقب اشاره کرد.

علاقه مندان به این خودرو در آمریکا برای پرداخت ۶۴۰i GT باید مبلغی در حدود ۷۰ هزار دلار کنار بگذارند که به اعتقاد برخی با این رقم گزینه های بهتری وجود دارند.

digiato