دوئل لامبورگینی اونتادور S و فراری ۸۱۲

10



در ادامهٔ برگزاری سری رقابت‌های خودرویی پدال به یکی از جذاب‌ترین کلاس‌های خودرویی یعنی گروه سوپراسپرت‌ها رسیده‌ایم. در اولین دوئل این گروه، فراری کالیفرنیا T در برابر مک‌لارن ۵۷۰S قرار گرفت که شاهد رقابت بسیار نزدیک و البته جذابی بودیم. در نظرسنجی سایت مک‌لارن با اختلاف تنها ۲۲ رأی جلوتر از فراری است اما نظرسنجی کانال تلگرام اوضاع را کاملاً تغییر داده چراکه در اینجا فراری با اختلاف بیشتری بالاتر از مک‌لارن قرار دارد. درهرحال به‌طورکلی در این دوئل ۱۷۵۰ رأی به ثبت رسیده که نهایتاً کالیفرنیا T توانست با ۹۰۴ رأی بر ۵۷۰S با ۸۴۶ رأی پیروز گردد. بدین ترتیب مک‌لارن ۵۷۰S با اختلاف جزئی و درحالی‌که ۴۹ درصد از کل آراء را کسب نموده از دور رقابت‌ها کنار رفت. حال در دومین دوئل گروه سوپراسپرت‌ها نیز شاهد رقابت بسیار جذابی خواهیم بود چراکه پرچم‌دار اسب‌های وحشی مارانلو یعنی فراری ۸۱۲ سوپرفست به جنگ سردمدار گاوهای خشمگین سنت آگاتا یعنی لامبورگینی اونتادور S رفته است.

فراری ۸۱۲ سوپرفست

مدل F12 برلینتا در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۲ به‌عنوان جانشین مدل ۵۹۹ رونمایی شد. این خودرو که چیزی بین یک گرند تورر و یک سوپراسپرت محسوب می‌شود، همچنان مانند پیشینیان خود از ساختار موتور جلو/محور عقب استفاده می‌کرد؛ اما کم‌کم غبار پیری بر چهرهٔ F12 نشسته بود که فراری به‌تازگی از جانشین آن با نام ۸۱۲ سوپرفست پرده‌برداری کرده است. البته ۸۱۲ همانند F12 خودروی کاملاً جدیدی نیست و در اصل نسخهٔ بروز شده‌ای از همان F12 محسوب می‌شود که طبیعتاً از همان ساختار سنتی موتور جلو/محور عقب بهره می‌برد؛ اما فراری برای این اسب وحشی پیشرانهٔ جدیدی تدارک دیده که همچنان طبق رسم پرچم‌داران تولید انبوه فراری از نوع V12 تنفس طبیعی است. حجم این نیروگاه جدید با ۷۰۰ سی‌سی افزایش نسبت به F12 به ۶.۵ لیتر رسیده و بدین ترتیب قدرت بیشتری معادل ۸۰۰ اسب بخار تولید می‌کند؛ بنابراین ۸۱۲ سوپرفست قوی‌ترین فراری تولیدی تاریخ محسوب می‌شود. همچنین این تنها محصولِ در حال تولیدِ فراری است که همچنان از موتور تنفس طبیعی استفاده می‌کند چراکه دیگر محصولات این شرکت یعنی ۴۸۸، کالیفرنیا و GTC همگی به پیشرانه‌های توربوشارژ مجهز شده‌اند اما فراری در پرچم‌دار خود کماکان سنت استفاده از موتور V12 تنفس طبیعی را حفظ کرده و خواهد کرد. نیروی پیشرانهٔ جدید ۸۱۲ نیز توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. به خاطر اینکه ۸۱۲ به‌تازگی معرفی شده، هنوز قیمت آن اعلام نشده است اما با توجه به قیمت ۳۲۵ هزار دلاری F12 برلینتا، پیش‌بینی می‌شود که ۸۱۲ سوپرفست حداقل ۳۵۰ هزار دلار قیمت داشته باشد.

لامبورگینی اونتادور S

اونتادور هم مانند ۸۱۲، پرچم‌دار تولیدی لامبورگینی محسوب می‌شود. این گاو خشمگین ایتالیایی برای اولین بار در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۱ به‌عنوان جایگزین خَلَفی برای مورسیه لاگو رونمایی شد. اونتادور نیز طبق سنت پرچم‌داران لامبورگینی که به دیابلو، کانتاش و نهایتاً میورا بازمی‌گردد، همچنان از ترکیب موتور وسط و البته پیشرانهٔ V12 تنفس طبیعی استفاده می‌کند. البته لامبورگینی برخلاف فراری هنوز به سراغ موتورهای توربو یا سیستم‌های هیبریدی نرفته و همچنان در تمامی محصولات خود شامل اوراکان، اونتادور و سنتناریو از پیشرانه‌های تنفس طبیعی استفاده می‌کند. همچنین بازهم برخلاف فراری ۸۱۲، نسخهٔ رودستر اونتادور هم تولید می‌شود. لامبورگینی در طول سال‌های گذشته چندین بار اقدام به ارتقاء و به‌روزرسانی اونتادور کرده و نسخه‌های مختلفی از آن‌را معرفی کرده است که شامل نمونهٔ سالگرد پنجاه‌سالگی، مدل سوپر ولوچه و نهایتاً مدل S می‌شود. اونتادور S جدیدترین نسخهٔ اونتادور است که به‌تازگی معرفی شده و در اصل نسخهٔ فیس‌لیفت شده و بروز شدهٔ پرچم‌دار لامبورگینی محسوب می‌شود. این مدل هم کماکان از همان پیشرانهٔ ۶.۵ لیتری V12 تنفس طبیعی استفاده می‌کند اما قدرت آن به ۷۵۰ اسب بخار افزایش پیدا کرده است. این نیرو برخلاف ۸۱۲ توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک به هر چهارچرخ منتقل می‌گردد؛ اما غیر از افزایش قدرت، اونتادور S بهسازی‌های دیگری را هم تجربه نموده که شامل تجهیز به سیستم فرمان پذیری چهارچرخ و استفاده از قطعات آئرودینامیکی جدید می‌شود که مورد دوم داون‌فورس ماشین را تا ۵۰ درصد افزایش داده است. بدین ترتیب با توجه به اینکه نسخهٔ بروز شدهٔ هر دو رقیب این دوئل به‌تازگی معرفی شده و از لحاظ پیشرانه نیز کاملاً مشابه یکدیگر هستند، شاهد رقابت برابر و البته جذابی هستیم.

 

مشخصات فنی

لامبورگینی اونتادور S فراری ۸۱۲ سوپرفست
ترکیب موتور وسط موتور جلو
پیشرانه ۶.۵ لیتری V12 ۶.۵ لیتری V12
تنفس طبیعی طبیعی
قدرت ۷۵۰ اسب بخار ۸۰۰ اسب بخار
گشتاور ۶۹۰ نیوتن متر ۷۱۸ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک ۷ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ عقب
شتاب صفرتاصد ۲.۹ ثانیه ۲.۹ ثانیه
حداکثر سرعت ۳۵۰ کیلومتر در ساعت ۳۴۰ کیلومتر در ساعت
وزن ۱۵۷۵ کیلوگرم ۱۶۳۰ کیلوگرم
تقسیم وزن جلو/عقب ۴۳ / ۵۷ درصد ۴۷ / ۵۳ درصد
نسبت قدرت به وزن ۲.۱۰ کیلوگرم بر اسب بخار ۲.۰۳ کیلوگرم بر اسب بخار
طول ۴.۷۹ متر ۴.۶۵ متر
فاصلهٔ محوری ۲.۷۰ متر ۲.۷۲ متر
قیمت پایه ۴۲۱,۳۵۰ دلار ۳۵۰,۰۰۰ دلار

«قدرت هر دو خودرو در جدول به واحد PS (اسب بخار متریک) ذکر شده است و بنابراین قدرت لامبورگینی با واحد hp (اسب بخار مکانیکی) ۷۴۰ اسب بخار و فراری ۷۹۰ اسب بخار است»

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

pedal