چند ماه پیش زمانی که هارلی دیویدسون خبری مبنی بر رونمایی از 17 مدل جدید را اعلام نمود، شاید به دلیل تعداد بالای آن و همچنین باطن نه چندان جدید برخی از این محصولات به ظاهر جدید، چندان مورد استقبال و توجه هواداران واقع نشد.
تصمیم شرکت مذکور درباره اوورهال کلی خط تولید محصولات Softail خود و همچنین کنار گذاشتن پلتفرم دینا، واقعا یک کار بزرگ بود. شاید برترین محصولی که به خوبی ماهیت این تصمیم انقلابی را میتواند تشریح کند، «باب گندهه یا fat bob» باشد.
اگر مدل 2018 از باب گندهه را شانه به شانه نسخه سال قبل قرار دهیم، متوجه خواهید شد که تنها وجه اشتراک باقیمانده میان این دو، فقط نام آنهاست. نسخه 2018 دارای فریم، پیشرانه، سوئینگرام، تعلیق و طراحی جدید است. این مدل سبکتر و باریکتر شده و با تکنولوژیهای متفاوتی همراه گشته است. حتی تایرها نیز دچار تغییر شدهاند. با این تفاسیر شاید بتوان گفت که این مدل پیشقراول مسیری جدید برای هارلی-دیویدسون باشد.
نگاه اول
این موتور سیکلت از نظر ظاهری با بقیه محصولات هارلی همخوانی ندارد؛ اگزوز رو به بالا، گلگیرهای متمایز و دوشاخ جلویی معکوس، به باب چهرهای اسپرت و هیجانبرانگیز بخشیده است. کاهش وزن 15 کیلوگرمی این نسخه نسبت به مدل سال قبل و باک باریکتر، به ویژه برای خانمهای موتورسوار بسیار خوشایند خواهد بود. البته قطعا برخی برای ظرفیت 18.9 لیتری باک قبلی در مقایسه با ظرفیت 13.6 لیتری باک جدید، دلتنگ خواهند شد. اگزوز دورنگ جدید اگرچه زیباست اما شاید همان رنگ ساده کرومی بهتر باشد و گلگیر عقب نیز انسان را به یاد یاماها vmax میاندازد.
پیشرانه
باب گندهه از پیشرانهای در خور نامش بهره میبرد. یک موتور وی دوقلو هشت سوپاپ میلواکی که در دو حجم متفاوت عرضه میشود: یکی با حجم 1753 سی سی و دیگری به حجم 1868 سی سی. اولی توانی برابر 74 اسب بخار و گشتاور 135.5 نیوتن متری تولید مینماید و دومی کمی بیش از این مقادیر. نسخه مورد آزمایش در اینجا به پیشرانه 1868 سی سی مجهز شده که گشتاور بسیاری تولید میکند و از نیروی متوقف کننده موتور(ترمز موتور) در حدی مطلوب بهره میبرد. اما در سرعتهای بالا کمی لرزش در آن به وجود خواهد آمد. قدرت میلواکی-8 کاملا مشهود بوده و حس اسپرت بیشتری را به موتورسوار القا میکند. حداکثر سرعت این موتورسیکلت به حدود 178 کیلومتربرساعت میرسد که قطعا با رانندگی دائمی در یک همچین سرعتی یا گواهینامهتان باطل خواهد شد و یا شناسنامهتان.
هندلینگ، کیفیت سواری و قدرت ترمزگیری
وزن کمتر به معنای شتاب بیشتر است و این موضوع به خوبی در سربالاییها قابل درک خواهد بود. همچنین شاسی جدید با چیزی در حدود 91 درصد سفتی بیشتر، هندلینگ بهتری را به ارمغان اورده است که این به معنای بهبود زاویه خم شدن در هنگام عبور از پیچ است. قدرت ترمزگیری پیشرانه نیز در حد کافی ارزیابی میشود و قبل از ورود به پیچ با گرفتن ترمز عقب و در داخل پیچ نیز با لمس چندباره دسته ترمز جلو، به خوبی میتوان از پیچ گذر کرد. تنظیم تعلیق عقب به راحتی از طریق یک دکمه تعبیه شده در سمت راست بغل پای موتورسوار، قابل تنظیم است. اگر بدانید که در سایر مدلهای مشابه، برای تنظیم فنر عقب بایستی صندلی را از جای خود درآورد، آنگاه پی به آسایش ناشی از این اقدام خواهید برد.
عملکرد اهرم کلاچ هم کاملا نرم و دوستانه است و نیازی به کشتی گرفتن با آن وجود نخواهد داشت. از جهت گرمای اگزوز نیز هیچ مسئله نگران کننده ای وجود ندارد اما شاید در هنگام بارش باران که مجبور به پوشیدن بارانی بلند هستید، سپر حرارتگیر اگزوز نتواند به خوبی از آن محافظت نماید. با توجه به وزن 306 کیلوگرمی این موتورسیکلت، نمیتوان آن را خیلی چابک نامید اما در عوض از هندلینگ مناسبی برخوردار است.
آسایش و تجهیزات
استارت بدون نیاز به کلید و پورت شارژ USB جزء تجهیزات استاندارد کلیه مدلهای Softail در سال 2018 میلادی است. بایستی یک تشکر ویژه بابت نصب این پورتهای شارژ از شرکت سازنده داشته باشیم، چرا که با توجه به وابستگی شدید ما به تلفن همراهمان و نیز استفاده از این وسیله برای مسیریابی و پیش بینی آب و هوا، در دسترس بودن منبع تامین شارژ باطری موبایل برای هر موتورسواری یک دلگرمی ویژه به همراه خواهد داشت.
چراغهای LED جلوی باب گندهه هم یکی دیگر از ویژگیهای متمایز کننده آن است. ترمز ABS نیز در ایالات متحده به صورت یک آپشن 795 دلاری عرضه میشود و این در حالیست که در اروپا به حالت استاندارد بر روی آن نصب خواهد شد. صفحه سرعت شمار تک عقربه ای باب بر روی باک آن نصب شده است که باعث میشود تا برای دیدن سرعت و بقیه اطلاعات، سرتان را کمی خم نمایید و مدت زمان بیشتری چشم از جاده فروبندید. موقعیت سواری آن نسبتا مناسب است اما برخی از موتورسواران گلایه هایی در این زمینه داشتند. برخورد پا با فیلتر هوا مشکلی است که امکان دارد برای افراد درشت اندام اتفاق بیفتد.
سخن پایانی
با دیدن fat bob 2018 یاد این جمله معروف از استیو جابز میافتیم که میگوید: « اینجا مختص دیوانگان است»؛ چرا که هرکس در فکر تغییر دنیا بیفتد از او به دیوانه تعبیر خواهد شد و باب گندهه نیز به اندازه کافی دیوانه وار عمل نموده که بتواند دنیای موتورسواری را دستخوش تغییر سازد و یا حداقل دیدگاه طرفداران سنتی هارلی-دیویدسون را متحول سازد. این موتورسیکلت مناسب جمعیت موتورسوار چرمین پوش با افکار سنتی نیست اما این افراد تنها مشتریان هارلی نیستند. سواری نرمتر، شتاب بیشتر و طراحی مدرنتر، چیزهایی هستند که میتواند حکمرانی هارلی بر صنعت موتورسیکلت سازی را تا 115 سال دیگر نیز تامین نماید. هارلی با این جهتگیری جوان پسندانه قادر است تا آینده خود را تضمین نماید و به نظر ما هارلی-دیویدسون راه درست را در پیش گرفته است.
[ad_2]
pedal