Idoso_obeso

کاهش وزن یکی از چالش ها و در واقع آرزوی بسیاری از انسانهای مدرن است. آخرین دستاوردهای علمی کاهش وزن و لاغر شدن را برای ما بسیار آسان تر از قبل کرده است.

کاهش وزن برای اکثر علاقمندان در دو مقوله تحرک بیشتر و مصرف غذای کمتر خلاصه می شود؛ بدین معنا که نمی توان به صرف پرداختن به یکی از این دو مورد کاهش وزن را تجربه کرد بلکه این دو در کنار هم می توانند فرد را به هدف مورد نظر در خصوص کاهش وزن و رسیدن به بدن ایده آل برسانند.

این در حالی است که اضافه وزن و چاقی در حال حاضر منشا بروز بسیاری از اختلالات و بیماری هایی است که در موارد بسیاری مرگبار بوده و به زندگی انسان  خاتمه می دهند. اینجاست که مقوله کاهش وزن و لاغر شدن تبدیل به یک موضوع راهبردی شده و باید راهکارهای علمی برای رسیدن به آن معرفی شود.

جامعه در حال حاضر بیشتر از هر زمان دیگری به استراتژیهای علمی در جهت کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده آل نیاز دارد. به محض اینکه قصد می کنید وزن خود را کاهش دهید انواع راهکارها از سوی افراد مختلف به شما ارائه می شود و حجم عظیمی از اطلاعات پیرامون لاغری از طریق رسانه ها، برنامه ها، سایت ها و کتاب های مختلف شما را بمباران خواهند کرد.

اما پژوهش جدیدی که در خصوص صدها فرد بریتانیای علاقمند به کاهش وزن صورت گرفته به نتایج و دستاوردهایی منتهی شده که می توان از آنها به عنوان راهبردهای مشخص و علمی کاهش وزن بهره برد. نتایج این تحقیق در ۱۰ راهبرد خلاصه شد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

کاهش وزن با راهبردهای کاربردی

کاهش وزن با راهبردهای کاربردی

  • منابع اطلاعاتی مطمئن داشته باشید

سعی کنید به منظور آغاز فرایند کاهش وزن، اطلاعات خود را از منابع معتبر دریافت نمایید. این منابع می توانند منابع اطلاعاتی رسمی باشند. همچنین پزشکان و پرستاران که در تماس نزدیک با شما هستند از منابع قابل اعتماد می باشند. آگاه باشید که در موارد بسیاری بمباران اطلاعاتی در خصوص کاهش وزن توسط منابعی صورت می گیرد که اعتبار نداشته و یا تنها درصدد کسب سود هستند.

مطالب خواندنی : تفاوت در ساختار مغزی افراد مصمم و مردد

  • اهداف غذایی مشخص برای خود تعیین کنید

برنامه مشخصی برای روزها و هفته های خود تنظیم کنید و تعیین نمایید در هر روز و در نهایت در هر هفته چه میزان غذا باید مصرف نمایید. در این برنامه میزان کالری مصرفی در طور هفته و روز و نیز حجم پروتئین و دیگر ترکیبات مغذی مصرف شده مشخص می شود.

  • تعیین کنید که در بازه زمانی مشخص چه مقدار کاهش وزن باید داشته باشید

در این بخش باید در ذهن خود تصویر مشخصی از وزنی داشته باشید که در طول روز و یا هفته به مرور از دست خواهید داشت. این تصویر ذهنی باید همواره شما را همراهی کند و اگرلازم شد آن را بر روی کاغذ نوشته و یا ترسیم کنید. زیرا مغز شما باید دائما تصویری از آنچه که بدن به دنبال رسیدن به آن است را داشته باشد.

  • غذای خود را از قبل تعیین کنید

از قبل مشخص کنید که قصد دارید در هر وعده غذایی چه چیزی را مصرف کنید و بر این اساس سعی کنید انتخاب های سالمی برای هر وعده داشته و به آنها وفادار باشید.

  • غذاهای غیر سالم را از دید خود خارج کنید

سعی کنید در محیط خانه و یا در  یخچال خود از نگهداری غذاهای غیر سالم اجتناب کنید. در این صورت دیگر هوس خوردن آنا به سرتان نمی زندو اگر هم بزند در دسترس نبوده و نمی توانید آنها را مصرف کنید.

  • هوس های خود را کنترل کنید

به یقین برای فردی که در اطراف خود غذاها و نوشیدنی های خوشمره می بیند کنترل هوس خوردن غذا بسیار دشوار خواهد بود. در مواردی هوس به خوردن غذا به اوج می رسد. در چنین مواقعی باید راهی برای کنترل هوس خود داشته باشید؛ به طور مثال می توانید آدامس بجوید و یا هواس خود را به امور دیگری معطوف نمایید

  • غذا ها و نوشیدنی های مورد علاقه را جایگزین کنید

در مواردی به این نتیجه می رسید که با جایگزین کردن غذا و نوشیدنی مورد علاقه تان می توانید رژیم سالم تری داشته باشید. بطور مثال می توانید رژیم قبلی خود را تداوم ببخشید، اما میزان قند موجود در آن را با جایگزین کردن مواد غذایی با قند کمتر به رژیم سالم تری تبدیل نمایید.

  • بر آنچه که مصرف می کنید آگاه باشید

این بدان معناست که باید آگاه باشید در طول روز هر غذایی چه میزان کالی به شما می دهد. میزان پروتئین غذای مصرفی را بدانید و اشراف کاملی در خصوص ریزمغذی های مصرفی خود داشته باشید.

  • بطور منظم خودتان را وزن کنید

اگر وزن کشی خودتان را بطور منظم انجام دهید بتدریج انگیزه شما برای تداوم برنامه بیشتر می شود، زیرا با وزن کشی روزانه خود شاهد پیشرفتتان خواهید بود. با وزن کشی روزانه متوجه می شوید که آیا در مسیر رسیدن به هدفتان هستید یا خیر و اگر هستید سرعت لازم را لحاظ کرده اید. وزن کشی همچنین باعث می شود تا خودتان را بیشتر بشناسید و درک مشخصی از تاثیر غذاهای مختلف بر روی خود داشته باشید.

تداوم در داشتن انگیزه برای کاهش وزن

  • تداوم در داشتن انگیزه برای کاهش وزن

در ابتدا برنامه ها را خوب و با دقت پیش می بردید، اما در ادامه انگیزه شما کاهش می یابد و بتدریج از برنامه خود فاصله می گیرد و تمامی تلاش های شما بی نتیجه می ماند. لذا سعی کنید همواره انگیزه خود را در بالاترین سطح نگاه دارید.

بطور مثال می توانید دوستانی را برای خود انتخاب کنید که برای آنها نیز کاهش وزن یک مقوله مهم در زندگی است و هموراه با آنها در این زمینه صحبت کنید تا تازگی موضوع و انگیزه شما برای رسیدن به هدفتان کمرنگ نشود.

به یاد داشته باشید که کاهش وزن به شما فرصت های جدید می دهد و همواره به این فرصت ها بیندیشید. همچنین به منظور ارتقا انگیزه برای خودتان پاداش در نظر بگیرید و پس از رسیدن به هر دستاوردی به خودتان پاداش بدهید.

Bilin
Gadgetnews

دیدگاه خود را در میان بگذارید

Please enter your comment!
Please enter your name here